Digitale tachograaf van Verizon Connect biedt beter inzicht in chauffeursstatus

Verschenen: 19 maart 2019

Met de introductie van de nieuwe digitale tachograaf van Verizon Connect kunnen transport- en andere bedrijven overal gegevens van de digitale tachograaf en van de chauffeur downloaden. Dit helpt ze te voldoen aan Europese tachograafwetgeving, het uitvallen van voertuigen te beperken en dagelijkse processen te stroomlijnen.

De digitale tachograaf van Verizon Connect monitort en analyseert belangrijke gegevens van chauffeurs, zoals rijtijden, pauzes en rusttijden. Deze informatie is afkomstig uit de digitale tachograaf in het voertuig: het apparaat dat gegevens over de chauffeur, het voertuig en de motor digitaal vastlegt. Het apparaat vertaalt deze gegevens vervolgens naar bruikbare informatie, die terug te vinden is in REVEAL, het fleetmanagementplatform van Verizon Connect. Zo kunnen bedrijven tijd besparen, processen verbeteren en voldoen aan de wetgeving.

Enkele belangrijke functies van de digitale tachograaf van Verizon Connect

  • Status van de chauffeur: bekijk de locatie en status van chauffeurs op de livekaarten in REVEAL en wijs opdrachten toe aan chauffeurs die nog binnen hun wettelijk toegestane aantal uren zitten;
  • Downloaden op afstand: plan en automatiseer downloads van chauffeurs- en voertuigbestanden om te voldoen aan EU-wetgeving;
  • Tracking-device: het tracking-device van REVEAL is gekoppeld aan de tachograaf in een voertuig en stuurt near-realtime gegevens over de chauffeur, het voertuig en de motor rechtstreeks naar het online REVEAL-platform.

Deze functies helpen bedrijven om hun voertuigen optimaal te beheren. Daarnaast kunnen ze voor fleetmanagers handig zijn bij de uitdagingen die aan het licht kwamen in het Verizon Connect-onderzoek dat in 2018 in het Verenigd Koninkrijk werd uitgevoerd. Daaruit bleek dat een op de vier chauffeurs niet de benodigde rusttijden in acht neemt. Fleetmanagers vinden het ook lastig om ervoor te zorgen dat chauffeurs dit doen, zo gaven de resultaten van het onderzoek aan.

Daarnaast hebben bedrijven moeite om relevante, nauwkeurige tachograafdata uit hun voertuigen te halen. De meerderheid ziet het naleven van tachograafwetgeving als werkonderbreking en als tijdrovend. Fleetmanagers besteden gemiddeld meer dan drie uur per week aan het herstellen van fouten in tachograafdata.

Jan Willem Doornbos, Senior Marketing Manager Central Europe bij Verizon Connect: “Een van de grootste uitdagingen voor fleetmanagers is om chauffeurs te helpen inzicht te krijgen in hun tachostatus, zodat het bedrijf geen tijd en geld verliest wanneer chauffeurs van de weg gehaald moeten worden om tachograafbestanden handmatig te downloaden. Digital Tacho Live View biedt het benodigde inzicht om tachograafgegevens snel en eenvoudig in te zien. Zo kunnen fleetmanagers snel weloverwogen beslissingen nemen, nauwkeuriger plannen en waarschuwingen ontvangen in geval van fraude.”

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This