DKV Mobility biedt klanten nu ook HVO-servicenetwerk voor lage-CO2 diesel

Verschenen: 25 oktober 2023

Toegang tot ~ 650 HVO-stations door heel Europa (~ 260 in de Benelux)

DKV Mobility, toonaangevend Europees B2B-platform voor betaaloplossingen onderweg, breidt zijn servicenetwerk voor brandstofalternatieven voortdurend uit. Vanaf nu kunnen klanten van DKV Mobility bij ~ 650 Europese stations (waarvan ~ 260 in de Benelux) met hun DKV Card ook HVO-diesel tanken (lage-CO2 diesel in mengverhoudingen variërend tot HVO100; afhankelijk van de goedkeuringsverklaring van de voertuigfabrikant).

“Met HVO-diesel kunnen onze klanten de CO2-emissies van hun wagenpark met tot wel 90 % terugbrengen – en ook nog eens zonder hun voertuigen te moeten aanpassen of inruilen,” zegt Sven Mehringer, Managing Director Energy & Vehicle Services bij DKV Mobility. “Daarmee hebben ze een effectief instrument voor verbetering van hun CO2-balans.”

Gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO; Hydrogenated Vegetable Oil) is plantaardige olie die via katalytische reactie met waterstof tot koolwaterstof is omgevormd. Mogelijke grondstoffen zijn koolzaad- of palmolie en bijbehorende derivaten of afvalstoffen, of gebruikt frituurvet, zowel dierlijk als plantaardig.

Door hun eigenschappen kunnen deze grondstoffen simpel worden teruggewonnen voor het produceren van hernieuwbare HVO-diesel, die bij het behalen van de klimaatdoelen een belangrijke rol zou kunnen gaan spelen. Verbranding van HVO veroorzaakt namelijk minder broeikasemissies zoals kooldioxide (CO2), stikstofoxide (NOx) en (ultra)fijne roetdeeltjes.

De mate van emissiereductie hangt af van het type grondstof, de productiemethode en de specifieke HVO-mengverhouding. HVO kan worden toegepast als zuivere brandstof (HVO100) maar ook als additief (zoals HVO20 of 30). HVO is een ideale tussenoplossing voor bestaande wagenparken omdat het (met uitzondering van dichtheid) voldoet aan de DIN-590 dieselnorm en het in de meeste gevallen niet nodig is om bestaande motoren of injectiesystemen aan te passen. Daarom kunnen HVO100 en andere zuivere paraffinebrandstoffen binnen de DIN EN 15940 norm grotendeels zonder bezwaar in recentere dieselmotoren worden gebruikt. In principe is HVO geschikt voor trucks, bestel- en personenauto’s, maar wél op voorwaarde dat de fabrikant van het voertuig een HVO-geschiktheidsverklaring heeft afgegeven.

Foto: DKV Mobility breidt zijn servicenetwerk voor brandstofalternatieven voortdurend uit. (foto DKV Mobility)

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This