Duurzaam ETRC 2021: IVECO draagt bij aan een vrijwel CO2-neutraal kampioenschap met een IVECO S-WAY NP pace truck

Verschenen: 15 juni 2021

In een tijd waarin milieuzorgen steeds belangrijker worden in de autosport, heeft de European Truck Racing Association (ETRA) besloten het goede voorbeeld te geven en het toonaangevende platform te worden voor duurzame technologieën in de wegvervoersindustrie.

IVECO zal bijdragen aan de duurzaamheidsfocus van de ETRA met de IVECO S-WAY NP pace truck, die “bio-LNG-ready” is. Het levert nog duurzamere prestaties met een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van stikstofdioxide en tot 95 procent minder CO2-uitstoot in vergelijking met dieseltrucks wanneer ze met bio-LNG rijden.

Het European Truck Racing Championship (ETRC) zal de eerste FIA-gereguleerde competitie zijn die overschakelt op een brandstof die volledig wordt gegenereerd uit hernieuwbare bronnen, de nieuwste generatie synthetisch geproduceerde HVO-brandstof (gehydrogeneerde plantaardige olie) in de racetrucks.

De European Truck Racing Association (ETRA) en IVECO hebben hun jarenlange samenwerking verlengd tot het einde van het seizoen 2023. IVECO is de officiële partner van het FIA European Truck Racing Championship voor de komende drie seizoenen, te beginnen met de eerste race van dit jaar op de Hungaroring (Hongarije).

Een belangrijk element van de samenwerking is dat IVECO de exclusieve leverancier zal zijn van de pace truck, een IVECO S-WAY NP,voor alle races in de komende drie seizoenen, en de eerste milieuvriendelijke pacetruck ooit zal worden met alternatieve tractie in een ETRC-evenement.

Thomas Hilse, IVECO Brand President, merkte op: “De toekomst van truckracen is zonder twijfel het bereiken van nul emissies, en de IVECO S-WAY NP pace truck brengt die ambitie een stap dichterbij. Het opvallende grafische ontwerp en de fittingen op de pace truck, gemaakt door CNH Industrial’s Design Center, met officiële fittingen beschikbaar uit de IVECO Accessorie’s Catalogue, betekent dat elke chauffeur zijn eigen geweldige truck kan ontwerpen”.

IVECO zal opnieuw deelnemen aan het FIA European Truck Racing Championship als technisch sponsor van de “Die Bullen von IVECO“,de samenwerking tussen de Hahn Racing en Schwabentruck teams. De Duitse coureur Steffi Halm keert terug als teamleider van het Schwabentruck-team. Als enige vrouw die deelneemt aan het kampioenschap, hoopt ze de posities van vorig jaar te verbeteren en haar ambitie waar te maken om het kampioenschap te domineren in haar IVECO S-WAY.

Team Hahn wordt vertegenwoordigd door de zesvoudig Europees kampioen Jochen Hahn, die de editie van 2019 domineerde achter het stuur van zijn IVECO Stralis-truck. De teams kijken uit naar deelname aan de eerste ronde op de Hungaroring (Hongarije).

IVECO zal ook worden vertegenwoordigd door nog twee teams: Reinert Racing en Don’t Touch Racing.

IVECO S-WAY NP als ETRC pace truck

De pace truck is het voertuig dat het peloton leidt tijdens de formatieronde tot de vliegende start. Het wordt ook gebruikt om de race te vertragen in het geval van potentieel gevaarlijke situaties, zoals na een ongeval of in extreemongunstige weersomstandigheden. Het speelt een belangrijke rol bij het waarborgen van de veiligheid van de chauffeurs.

De pace truck is een standaard IVECO S-WAY NP in de 4×2 LNG uitvoering, uitgerust met twee 540 liter tanks die minimaal 390kg vloeibaar bio-LNG bevatten. Dit geeft de truck een actieradius van maximaal 1.

Met zijn airbrush-afwerking ziet de truck er fantastisch uit. Verschillende aangepaste onderdelen maken de look compleet: De twee gele zwaailampen, een lichtbalk met LED-koplampen, een verlichte driedelige bullbar en diverse LED-knipperlichten.

Meer nieuws

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op waterstof rijden. Wegtests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, zullen beginnen in 2026 en de commerciële lancering is gepland voor het einde van dit decennium....

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This