eCitaro Range Extender, nieuwe batterijen, e-mobiliteit bij één leverancier, digitale services – zo vervangt Daimler Buses de verbrandingsmotor in de stadsbus.

Verschenen: 25 mei 2022

Met een hele reeks innovaties stimuleert Daimler Buses de transformatie bij stadsbussen naar elektromobiliteit. De Mercedes-Benz eCitaro Range Extender met brandstofcel rijdt ongeveer 400 kilometer zonder bij te laden. Een nieuwe generatie batterijen overtuigt met een enorm prestatievermogen. Elektromobiliteit is nu bij één leverancier af fabriek met de passende digitale services te verkrijgen.

Mercedes-Benz eCitaro Range Extender: enorme actieradius met brandstofcel.

Deze rijdt als solobus bij gemiddelde vereisten ongeveer 400 kilometer en als gelede bus ongeveer 350 kilometer – de Mercedes-Benz eCitaro Range Extender vervult ook de wens van de vervoersbedrijven voor een grote actieradius en kan de stadsbussen met verbrandingsmotor zonder problemen vervangen. De basis is een elektrische aandrijving op batterijen, de brandstofcel met een vermogen van 60 kW als generator uit waterstof wordt gebruikt om de actieradius te vergroten. Vanwege de grote actieradius is tussentijds opladen op het traject niet voorzien, het opladen gebeurt over het algemeen via een stekker in het depot. De eerste leveringen van de eCitaro Range Extender zijn gepland voor 2023.

NMC 3-accu’s: High-performance batterijen met hoge capaciteit.

Zowel in de eCitaro Range Extender als in de puur elektrisch aangedreven eCitaro staat de overstap naar een nieuwe generatie accu’s voor de deur. Deze NMC 3-accu’s (Nikkel-Mangaan-Kobalt-accu’s van de derde generatie) in cilindrische vorm met verbeterde celchemie en geoptimaliseerd accupakket zorgen voor een aanzienlijke verhoging van de energiedichtheid. In de eCitaro ongelede bus betekent dit een maximale capaciteit van 588 kWh, in de gelede bus zelfs 686 kWh. Het resultaat is bij gemiddelde omstandigheden een actieradius van 280 kilometer voor de solobus en 220 kilometer voor de gelede bus gedurende de levensduur van de accu. Onder gunstige omstandigheden ligt de actieradius zelfs duidelijk boven de 300 kilometer. Daarmee dekt de eCitaro het merendeel van de vereisten aan de dagelijkse rijprestaties van stadsbussen. De eerste leveringen staan gepland voor eind 2022.

Elektromobiliteit rijklaar bij één leverancier

De eCitaro staat in het middelpunt van de elektrificatie van stadsbusvloten, maar deze kan het volledige prestatievermogen pas ontplooien door de integratie in een totaalsysteem. Daimler Buses levert daarom niet alleen de individueel geconfigureerde eCitaro, maar desgewenst ook de laadinfrastructuur, het laad- en het vlootmanagement. Naar keuze in delen of volledig bij één leverancier inclusief de bouwwerkzaamheden voor de nieuwbouw of verbouwing van bedrijfsterreinen en depots, van de planning en de bouwwerkzaamheden tot de elektrische installaties. Er zijn ervaren partners bij betrokken – dit betekent kant-en-klare e-mobiliteit uit één hand.

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This