EERSTE 100% ELEKTRISCHE RENAULT TRUCKS D Z.E. IN BELGIË VOOR VAN OORT TRANSPORT

Verschenen: 29 april 2021

Duurzaamheid in transport en logistiek is een must, en bedrijven beginnen elektrische vrachtwagens te integreren in hun toekomstplannen. Zo ook Van Oort Transport, dat zopas de eerste 100% elektrische Renault Trucks D Z.E. in België bestelde met het oog op distributieactiviteiten voor King Belgium en de healthcare en hygiëneproducten van Essity.

Renault Trucks heeft internationaal al heel wat ervaring opgebouwd op het vlak van elektrische mobiliteit, zowel met de Master Z.E. als op het vlak van vrachtwagens. Voor bedrijven worden de voordelen en praktische inzetbaarheid ook steeds duidelijker, vooral op het vlak van distributie in en tussen steden, die steeds meer inzetten op zero emissie transport. Transportbedrijf Van Oort uit Willebroek plaatste als eerste in België een bestelling voor een Renault Trucks D Z.E.

Gezamenlijke inspanning voor duurzaamheid

“We experimenteerden al met HVO om ons transport te verduurzamen, maar zero emissie is de toekomst. We zijn dan ook ongelooflijk trots om als eerste in België vandaag al deze stap te zetten,” zegt Laurent Vanton, bedrijfsleider bij Van Oort Transport. “Het feit dat we dit kunnen verwezenlijken, ligt aan de wil van alle partijen om dit project te doen slagen en het duurzame aspect naar een nieuw niveau te tillen: niet enkel wijzelf, maar ook onze klant King Belgium, voor wie we deze vrachtwagen zullen inzetten, en hun leverancier Essity. De TCO van een elektrische vrachtwagen ligt op dit moment nog iets hoger dan een model met verbrandingsmotor, maar dankzij de gezamenlijke inspanning van alle partijen, hebben we ons kunnen engageren voor deze investering in een betere toekomst.

Ook de praktische aspecten, die zowel met Geert Rams, Logistics en Operations Manager bij King Belgium, als Renault Trucks uitvoerig doorgesproken werden, werden door een uitstekende samenwerking tot een goed einde gebracht.”

Van Oort verzorgt voor King Belgium de distributie van healthcare producten, duurzame catering disposables en cleaning/hygiëne-producten aan de B2B-markt, vooral ziekenhuizen, woonzorgcentra, publieke diensten en scholen. Het zet daarvoor in totaal 18 vrachtwagens in die voorzien zijn van de logo’s van King Belgium en Bunzl. “Voor ons is de toevoeging van een elektrische Renault Trucks vrachtwagen aan ons distributienetwerk een mijlpaal,” zegt Werner Meuleman, Managing Director van King Belgium, dat deel uitmaakt van de Bunzl-groep. “Voor ons is sustainability en corporate responsability een prioriteit en we willen een voortrekkersrol spelen op dat vlak. Zowel qua producten en toeleveranciers, als op het vlak van transport. En een elektrische truck voor de distributie van onze producten past perfect in die visie. Bovendien is het ook nog eens een pluspunt bij openbare aanbestedingen, waar we voor contracten bij openbare instellingen mee te maken krijgen. Zero emissie vervoer en het terugdringen van CO2 -uitstoot leveren daarbij extra credits op.”

Ook Essity, het moederbedrijf achter de professionele hygiëneproducten van het merk Tork, zette als leverancier van King Belgium zijn schouders mee onder het project. “We leveren al jaren inspanningen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen door middel van ‘science based’ targets. We ondersteunen daarbij graag bedrijven die vooruit denken en een ‘drive’ hebben voor duurzaamheid, zoals bij dit project het geval is. Samen kunnen we aan diverse onderdelen in de logistieke cyclus werken om de CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan de ‘Green Deal’-aspiraties in Europa,” aldus Reneé Remijnse, Communications Director bij Essity.

Doorgedreven aankoopbegeleiding

De levering van de nieuwe vrachtwagen is gepland in augustus, bij Garage Van Hove, waar Van Oort ook klant is voor zijn Renault Trucks voertuigen met verbrandingsmotor. Maar nog voor de zomer start het transportbedrijf testen met een demovrachtwagen. “Hij zal vooral ingezet worden in de regio Gent, maar ook voor transporten tussen Gent, Brussel en andere steden. Geen vaste route dus, en daarom hadden we een vrachtwagen nodig die over een ruime autonomie beschikt, en dat in alle omstandigheden. Daarvoor staat Renault Trucks garant,” aldus Laurent Vanton.

De keuze viel op een Renault Trucks D Z.E. met vijf watergekoelde Lithium-ion NMC aandrijfaccu’s van 66 kWh voor een totaal van 330 kWh. Daarmee is een ronde van 250 tot 270 km mogelijk, waarbij de noden van het transportbedrijf ook bij lagere temperaturen volledig afgedekt worden. “Tot die configuratie zijn we gekomen door een doorgedreven analyse van de noden van Van Oort en van de routes waarop de vrachtwagen ingezet zal worden,” zegt Pascal Claes, Manager Direct Sales bij Renault Trucks Belux. “Een elektrische vrachtwagen vergt misschien iets meer planning dan een model met verbrandingsmotor, die bij wijze van spreken op vijf minuten getankt kan worden, maar mits de juiste configuratie is hij net zo polyvalent. Dat is het voordeel van onze elektrische trucks, ze kunnen volledig aan de noden van de klant aangepast worden, waarbij we zowel oog hebben voor de noden op het vlak van rijbereik, oplaadmogelijkheden als nuttig laadvermogen. Net als bij elke truck is de juiste begeleiding dus cruciaal. ”

Ruime keuze

Qua koetswerkvarianten is het aanbod bij de Renault Trucks D even ruim bij de elektrische versie als bij die met verbrandingsmotor. Omdat het koppel van de 160 kW elektromotor vanaf stilstand maximaal beschikbaar is, zorgt dit voor een fijnere rijervaring in de stad dan een dieselvoertuig. Anderzijds blijft de efficiëntie van de elektromotor over zijn totale toerentalbereik zo constant dat het zoeken naar de juiste achteras overbrengingsverhoudingen zoals noodzakelijk bij dieselvoertuigen verleden tijd is.

Nog een voordeel van de elektrische vrachtwagens van Renault Trucks is dat ze niet kieskeurig zijn op het vlak van laden. “Zowat alles kan, van een gewone industriële stekker die op de meeste plaatsen voorhanden is, tot 150 kW DC snelladen voor een boost van het rijbereik op korte termijn als dat nodig is,” aldus Claes. “Bij ons zal de vrachtwagen gewoon ’s nachts laden aan een industriële stekker, waardoor er geen extra investeringen nodig zijn in laadinfrastructuur, en het voertuig overdag altijd terug klaar staat wanneer de chauffeur aan zijn ronde begint,” bevestigt Vanton.

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This