Eerste Mercedes-Benz Citaro Hybrid voor Parmentier Autobus

Verschenen: 14 november 2018

De eerste Mercedes-Benz Citaro Hybrid bus wordt afgeleverd aan Parmentier Autobus NV uit Waregem. Deze hybride variant van de populaire stadsbus zal de eerste Mercedes-Benz hybride bus zijn die in België zal gaan rijden. De Citaro Hybrid is onlangs nog uitgeroepen tot “Busof the Year 2019” door een jury van internationale experts. Met name opgebied van spaarzaamheid, innovatie, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid werd de Citaro Hybrid goed beoordeeld.

Hybride bussen zijn voorzien van een elektromotor en een verbrandingsmotor, waardoor ze kunnen rijden op elektriciteit en op diesel. Wanneer de bus in snelheid mindert, functioneert de elektrische motor als een generator. De remenergie wordt vervolgens omgezet in elektriciteit, die opgeslagen wordt en gebruikt wordt om op te trekken, zodat er een stuk minder diesel verbruikt wordt. De energie wordt opgeslagen in zogenaamde supercaps, die gemakkelijk kunnen schakelen tussen het opladen en ontladen. Deze supercaps zijn volledig gevuld als een bus vanaf een snelheid van 50 kilometer per uur volledig stopt.

De Mercedes-Citaro Hybrid moet een brandstofbesparing van circa 8,5 procent opleveren in vergelijking met een traditionele bus die op Euro 6 rijdt. In vergelijking met een bus op Euro 5, loopt die besparing op tot 20 procent. Samen met de verminderde CO2-uitstoot is dit een van de reden waarom Parmentier Autobus voor de Citaro Hybrid heeft gekozen.Stefan Meersseman zegt: ”Sinds 5 jaar volgt Parmentier Autobus het Charter Duurzaam ondernemen. Voor mij is dus de aandacht voor het milieu erg belangrijk en willen we elke milieuhinder waar mogelijk verminderen. Met deze Citaro Hybrid wil ik de weg verderzetten om bij elke bus-en passagierskilometer de uitstoot, het omgevingslawaai en de geurhinder te verbeteren. Door het beloofde, mindere verbruik van deze Citaro Hybrid moet dit een duurzamere én kostenefficiënte maatregel worden. In ons bedrijf hebben we enkele chauffeurs – kampioenen in eco-driving, ik ben alvast ook persoonlijk erg benieuwd of bij iedereen de praktijk mooie resultaten oplevert.”

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This