Expertise van Bridgestone op het vlak van banden en rubber draagt bij tot barrièreloze toegang tot bussen in het Olympisch en Paralympisch Dorp Tokyo 2020

Verschenen: 2 oktober 2019

Bridgestone Corporation (Bridgestone), de grootste fabrikant ter wereld van autobanden en rubber, en officiële autobandenpartner van de Olympische en Paralympische Spelen, heeft vandaag aangekondigd dat ze hun uitgebreide expertise op het vlak van autobanden en materialen hebben aangewend om tot een nieuwe oplossing te komen voor barrièreloze toegang tot bussen, die zal worden geïnstalleerd in het nieuw opgetrokken Olympisch dorp tijdens de Olympische en Paralympische Spelen Tokyo 2020.

Bridgestone maakt deel uit van een groep van Japanse bedrijven en organisaties die samenwerken om een nieuw type stoeprand te ontwikkelen dat bussen de mogelijkheid biedt om dichter bij het voetpad te stoppen. Bridgestone levert de kennis van commerciële autobanden voor bussen en rubber. Kenmerkend voor het ontwerp van de stoeprand is een speciale helling die naadloos interageert met de vorm van de band waardoor die minder snel slijt aan de zijwand van de band en minder vibreert. De stoeprand kan worden aangepast aan de afmetingen van gewone autobanden of aan grote of kleine voertuigen die vaak gebruikmaken van een specifieke locatie. Het resultaat is dat de afstand tussen de ingang van de bus en de stoeprand kleiner wordt, waardoor passagiers veiliger kunnen op- en afstappen. Het is met name een handige oplossing voor rolstoelgebruikers, mensen met kinderwagens en oudere reizigers.

Het nieuwe barrièreloze dockingstation was in juni 2019 voor het eerst te zien in Okayama in Japan, en het wordt nu overgenomen door de stadsregering van Tokyo. De eerste installatie in het Olympisch en Paralympisch Dorp van Tokyo 2020 zal worden voltooid in februari 2020. De installatie zal zowat 395 meter stoeprand omvatten waarvan het ontwerp is afgestemd op verschillende afmetingen van autobanden en voertuigen. Bridgestone blijft samenwerken met de stadsregering van Tokyo en andere grootsteden om te kijken welke locaties in de toekomst in aanmerking komen voor deze nieuwe oplossing zodat busreizigers in heel Japan er ook na Tokyo 2020 gebruik van kunnen maken.

“Bridgestone is opgericht met als doel de maatschappij te dienen, en die ambitie maken we elke dag waar via onze inspanningen om de manier waarop mensen zich verplaatsen, leven, werken en spelen te verbeteren”, aldus Masaaki Tsuya, Voorzitter van de Raad van Bestuur, CEO en afgevaardigd bestuurder van Bridgestone Corporation. “Enkele van onze internationale topexperts op het vlak van autobanden en rubber zijn vastberaden een oplossing te bedenken voor de veranderende behoeften en de uitdagingen van onze samenleving, die voortdurend in beweging is. In projecten als dit kunnen we onze immense kennis optimaal benutten om geavanceerde oplossingen te helpen ontwikkelen die barrières wegwerken en de mobiliteit van mensen bevorderen – zowel wat het openbaar busvervoer betreft als andere toepassingen.”

Bridgestone vervaardigt dit product niet en verkoopt het ook niet, maar was wel verantwoordelijk voor het primaire ontwerp, de tests en de verificatie binnen een groep die verder bestond uit de nationale universiteit van Yokohama, de Japanse instantie voor vervoersplanning en Advance Co., Ltd.

Als enige wereldwijde Olympische en Paralympische Partner die zijn internationale hoofdkwartier in de gaststad heeft, is Bridgestone trots dat het zijn producten, diensten, oplossingen en geavanceerde technologieën tijdens de Spelen ten dienste kan stellen van iedereen, ook mensen met kleine en grote beperkingen. De Olympische en Paralympische Spelen Tokyo 2020 is een van de vele belangrijke geplande evenementen waar Bridgestone zal laten zien dat het binnen zijn sector baanbrekend werk levert met nieuwe technologieën en dat het blijft transformeren om zijn reputatie van wereldwijd bedrijf waar te maken. Het bedrijf zal de komende maanden nieuwe aankondigingen doen over zijn bijdragen aan Tokyo 2020 en andere realisaties.

 

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This