De afgelopen maanden werd de transporteur niet alleen getrakteerd op bijna 700 km wegen waarop voortaan in Vlaanderen tol moet betaald worden. De Vlaamse regering besprak plannen om daar op 1 juli 2024 nog eens 500 kilometer aan toe te voegen. Het alternatief was om de tol opnieuw fors te verhogen, maar dan op alle al betalende wegen. Het enige doel, hoeft het nog te verrassen, was het binnenhalen van alweer extra inkomsten. Alsof er maar geen grens is aan hoe je de transporteur kan uitmelken…
Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelend orgaan van de drie erkende transportfederaties in België, liet het er niet bij. Alle ministers kregen schriftelijk fel protest op het bord. En we gingen in vergaderingen op tafel slaan in Brussel om de woede van de sector uit te drukken bij dit idee. Onze boosheid en argumenten bleven niet zonder resultaat. Na wekenlang aandringen en meerdere gesprekken kregen we uiteindelijk de toezegging dat de Vlaamse regering deze uitbreidingen toch niet doorvoert.
Dit resultaat is het gevolg van hard werk achter de schermen. Natuurlijk blijven er nog heel veel dossiers op te lossen, daar gaat de TLB-energie verder naar toe voor en na de verkiezingen. Daar mogen de leden van TLV, Febetra en UPTR verder op rekenen.