Interworks, gevestigd in Tertre, heeft een zwak voor Renault Trucks. Meer bepaald voor de Renault Trucks T met Maxispace cabine. Het bedrijf heeft er zeven in zijn park, waarvan de nieuwste in februari geleverd werd. Waarom? Voor zijn comfort en veelzijdigheid.
Interworks wordt sinds iets meer dan een jaar geleid door Marjorie Weiss. Ze zet het beleid van haar vader verder, vooral wat het wagenpak betreft: “Mijn vader was trouw aan Renault Trucks en dat is altijd goed blijven lopen. Het is dus logisch dat ik het vertrouwen blijf geven aan het merk en de concessiehouder RTS Ampe in Marquain,” benadrukt Marjorie Weiss.
De vloot van Interworks telt vandaag 19 voertuigen, waaronder 7 Renault Trucks Maxispace Euro 6. “De Maxispace is bijzonder goed ontworpen voor chauffeurs die lange afstanden rijden. Hij biedt een uitzonderlijk comfort met zijn slaapcabine, een microgolfoven, een koelkast, enz. Maar naast het comfort is het voortuig ook lichter dan anderen, waardoor je een hoger nuttig laadvermogen krijgt. Bij onze activiteiten is dat belangrijk. Tenslotte is ook het verbruik goed. Onze nieuwste Maxispace verbruikt ongeveer 33 liter per 100 km, wat goed is, rekening houdend met het werk,” aldus Weiss.
Suiker en schroot
Het werk van Interworks bestaat uit het bulkvervoer van suiker en, sinds februari 2020, schroot en coils. “De voertuigen van Renault Trucks voeren die twee taken uit voor de volgende bestemmingen: België, Frankrijk, Spanje, Nederland en Duitsland. We beschikken daarvoor over een getrokken park van 20 tankwagens en 7 kipwagens,” zegt Marjorie Weiss.
Het onderhoud van het park neemt het bedrijf zelf voor zijn rekening: “We beschikken over ons eigen atelier en we staan zelf in voor het onderhoud van de voertuigen. Onderhoud en herstellingen vinden plaats tijdens het weekend. Over het algemeen tonen de voertuigen zich erg betrouwbaar zonder noemenswaardige problemen.”
Ook belangrijk is de wil van het bedrijf om zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen, bevestigt Marjorie Weiss: “Midden 2020 hebben we het Lean & Green charter ondertekend, wat betekent dat we ons engageren om onze CO2-uitstoot met 20% te verlagen binnen de 5 jaar. Dat is geen kleine opdracht, want onze voertuigen waren al allemaal Euro 6 voor we ons engageerden. Om er desondanks toch in te slagen, leveren we inspanningen op meerdere vlakken. Eerst en vooral houden we voertuigen niet langer dan 5 jaar, waardoor we altijd beschikken over vrachtwagens met de nieuwste technologieën. Daarnaast voegen we een additief toe aan de diesel – Oxone 2 – dat zorgt voor een brandstofverlaging van ongeveer 10%. Binnenkort plaatsen we ook zonnepanelen op onze kantoren, we gebruiken vernieuwde banden en we hebben aandacht voor mechanische optimalisatie.”
Het leven in een Maxispace
Renault Trucks biedt op zijn T High een Maxispace cabine aan. Het objectief: het comfort nog doen toenemen met een toename van de opbergruimte. Drie specifieke uitrustingen staan op het menu:
-Extra opbergruimte achteraan de cabine, op de plek van bovenbed
-Een in het slaapgedeelte geïntegreerde tafel van 81 x 60 cm, die met een druk op een knop uitgeklapt kan worden. De tafel kan na het eten verticaal tegen de achterwand van de cabine opgeborgen worden.
-Extra opbergruimte in de vorm van een lade onder de zetel van de chauffeur.