IVECO viert de 600.000ste Eurocargo gebouwd in zijn iconische fabriek in Brescia

Verschenen: 11 augustus 2021

IVECO viert de 600.000ste Eurocargo die geproduceerd werd in de fabriek van Brescia, een iconische productiesite van het merk die een sleutelrol heeft gespeeld in elke generatie van dit voertuig, waarvan het roemrijke verleden hand in hand gaat met een constante, toekomstgerichte innovatie. De fabriek in Brescia is altijd het hart van de productie van de Eurocargo geweest, dankzij de toewijding en de passie waarmee de ongeveer 1600 werknemers hun werk doen.

De directeur van de fabriek in Brescia, Marco Colonna, zegt hierover: “Met grote trots vieren wij de productie van de 600.000ste Eurocargo, waarvan de vierde generatie al vele jaren een aanhoudend succes is. Dit mijlpaalvoertuig kon door niets anders worden aangedreven dan door gecomprimeerd aardgas (CNG), een tastbare bevestiging van IVECO’s voortdurende inzet voor duurzame mobiliteit. De in 1991 gelanceerde Eurocargo, ontworpen door Bertone, werd ontworpen als één van de meest innovatieve industriële voertuigen op de markt – zoals blijkt uit zijn opmerkelijke verkoopsucces – met een modulair cabineplatform dat uitgebreide mogelijkheden biedt om het voertuig aan te passen zonder de kosten op te drijven. De belangrijke geschiedenis die achter ons ligt, leidt ons nu op een pad van voortdurende verbetering en innovatie, waardoor onze voertuigen de komende jaren zullen evolueren om groener dan ooit te worden.”

Als pionier op het gebied van duurzaamheid is IVECO elke dag bezig met het actief verminderen van de CO2-uitstoot met zijn voertuigen op alternatieve energie, die de ideale oplossing bieden voor de energietransitie van de transportsector. Aardgas komt zowel het milieu als de economie ten goede, omdat het de meest effectieve oplossing is die vandaag beschikbaar is voor de behoeften van morgen. De Eurocargo-modellen op aardgas zijn bovendien bijzonder stil, waardoor ze bij uitstek geschikt zijn voor alle opdrachten in de stad.

Het in Brescia gevestigde team werkt in synergie in elke fase van de productie, van de assemblage van het chassis tot de carrosserie van de cabine, het lakken en de installatie van de transmissie, de montage van de binnenbekleding, tot de eindcontrole. De fabriek produceert ook speciale versies voor militaire toepassingen en brandbestrijding. Deze flexibiliteit wordt mogelijk gemaakt door teamwerk en door het geïntegreerde productiesysteem “World Class Manufacturing”, dat in 2007 werd ingevoerd met als doel het aantal defecten, inefficiënties, verspillingen en ongevallen tot nul te herleiden. Dit geeft de Eurocargo een voorsprong, niet alleen voor zijn ontwerp, maar ook voor zijn prestaties.

De oorsprong van de fabriek gaat terug tot 1903, toen Roberto Züst de Fabbrica Automobili oprichtte, een bedrijf dat in 1928 Officine Meccaniche (OM) werd en in 1968 door Fiat werd overgenomen. Na aanvankelijk auto’s (waaronder raceauto’s) te hebben geproduceerd, schakelde OM over op de landbouwsector en vervolgens op industriële voertuigen. In 1975 behoorde OM tot de “stichtende partners” van de pasgeboren onderneming IVECO. In 1991 werd de fabriek gekozen als de plaats waar de productie van de nieuwe Eurocargo zou beginnen. De fabriek werd zo de “thuisbasis” van dit model en speelde een sleutelrol bij het uitstippelen van de weg naar hoogtechnologische, duurzame voertuigen. De fabriek zelf zet zich in voor milieubehoud en duurzaamheid, en in de komende maanden zal ongeveer 20.000 m2 aan zonnepanelen worden geïnstalleerd op de site, waardoor de CO2-uitstoot met 1300 ton per jaar zal dalen.

Voor meer info: www.iveco.com

Meer nieuws

Renault Trucks kondigt nieuw logistiek platform in Lyon aan

Renault Trucks kondigt nieuw logistiek platform in Lyon aan

Renault Trucks kondigt de constructie van een nieuw energiepositief gebouw aan in het hart van zijn site in Lyon-Saint-Priest. Het gebouw zal een oppervlakte van 46.000 m2 hebben en vertegenwoordigt een investering van 132 miljoen euro. Het gebouw, dat in 2028 zijn...

Hendrik De Spiegelaere overleden

Hendrik De Spiegelaere overleden

Journalist Hendrik De Spiegelaere is gisterennamiddag, na een kort ziekbed, overleden. Hij stond aan de grondslag van TRANSPORAMA. Sinds een aantal jaar was hij ook verantwoordelijk voor de journalistieke invulling van Trans Aktueel. Hendrik studeerde industriële...

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Müller Fresh Food Logistics voegt eerste trucks in Dachser-kleuren aan wagenpark toe Müller Fresh Food Logistics, de logistieke dienstverlener gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft zes Euro 6 trucks van MAN volledig in Dachser-kleuren aangeschaft. Het...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This