Jungheinrich verwerft alle aandelen in roboticaonderneming Magazino

Verschenen: 6 september 2023

De intralogistieke pionier Jungheinrich uit Hamburg (Duitsland) neemt Magazino, een roboticaspecialist uit München (Duitsland), volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap werd verhoogd tot 21,7%, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber. De transactie trad onmiddellijk in werking na ondertekening. De koopsom werd niet bekendgemaakt.

Magazino zal als onafhankelijk bedrijf binnen Jungheinrich verder groeien en in het bijzonder gebruikmaken van het wereldwijde verkoop- en servicenetwerk van Jungheinrich. Het bedrijf zal verder geleid worden door de twee medeoprichters Frederik Brantner en Lukas Zanger en Dr. Moritz Tenorth.

Voor Jungheinrich is de volledige overname van Magazino opnieuw een belangrijke strategische stap in de versterking van zijn automatiseringsexpertise. Magazino, opgericht in 2014, telt ongeveer
130 werknemers en heeft een van de grootste ontwikkelingsteams in mobiele robotica in Europa. Het bedrijf biedt een krachtig technologieplatform waarmee logistieke robots ook in een gemengde mens-machineomgeving kunnen werken. Hierdoor kunnen robots op intelligente wijze door het magazijn navigeren en selectief de benodigde goederen picken en transporteren. Het systeem en de robots van Magazino worden al gebruikt in de magazijnen van verschillende industriële klanten, online retailers en logistieke dienstverleners. De besturingssoftware voor robots in complexe logistieke omgevingen is ook al geïntegreerd in de EAEa van Jungheinrich. De Jungheinrich EAEa is een volledig geautomatiseerde laagheffende truck die voor het eerst werd gepresenteerd op de intralogistieke vakbeurs LogiMAT 2023.

Voor Jungheinrich is de fusie een ideale aanvulling om zijn activiteiten met geautomatiseerde en autonome trucks uit te breiden. In de toekomst zal de software- en ontwikkelingsexpertise van Magazino nog sterker worden geïntegreerd in de productontwikkeling van Jungheinrich. Magazino wordt onderdeel van een breed portfolio aan intralogistieke producten en oplossingen. Het merk Magazino blijft behouden en het bedrijf blijft samenwerken met externe integratiepartners en klanten.

“We werken al enkele jaren nauw samen met Magazino, we zijn op elkaar ingespeeld en communiceren goed. De chemie klopt volledig. Nu zetten we de volgende logische stap in onze samenwerking en nemen we Magazino volledig over”, aldus Dr. Lars Brzoska, voorzitter van de Raad van Bestuur van Jungheinrich.

“Magazino is een succesvol bedrijf met een zeer goed management en topexperts in de markt. Bovendien beschikt het over uitstekende softwarecompetenties en heeft oplossingen ontwikkeld die het potentieel hebben om de toekomst van de intralogistiek op de lange termijn vorm te geven. Binnen de groep kunnen we deze competenties inzetten om samen de verdere ontwikkeling van innovatieve automatiserings- en roboticaoplossingen te stimuleren.”

Frederik Brantner, CEO en medeoprichter van Magazino: “De behoefte aan magazijnautomatisering groeit voortdurend. Robots in een complexe omgeving aansturen is een unieke ontwikkeling die we verder willen uitbouwen. We willen onze vorige investeerders bedanken voor het vertrouwen dat ze in ons hebben gesteld en voor de jarenlange succesvolle samenwerking. Dankzij hun strategische en financiële steun hebben zij een belangrijke bijdrage geleverd aan de verdere ontwikkeling van ons bedrijf. Zo hebben we samen de basis gelegd voor het volgende hoofdstuk in Magazino’s succesverhaal. Samen met Jungheinrich zullen we ons leiderschap op het gebied van intralogistieke technologie verder uitbouwen en ook internationaal uitbreiden.”

 

Meer nieuws

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op waterstof rijden. Wegtests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, zullen beginnen in 2026 en de commerciële lancering is gepland voor het einde van dit decennium....

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This