Kögel presenteert Cargo Rail van de NOVUM generatie

Verschenen: 6 juni 2019

Een Kögel highlight op de transport logistic 2019 is de Kögel Cargo Rail met RoRo-uitrusting. Natuurlijk heeft ook de Cargo Rail de NOVUM generatiewisseling ondergaan. Het geoptimaliseerde buitenframeprofiel en de verbeterde opbouw maken de Kögel Cargo Rail niet alleen nog robuuster, maar verbeteren ook de hantering in het dagelijks gebruik. Bovendien overtuigt de Kögel Cargo Rail van de NOVUM generatie door de zeer hoge mate waarin hij door opties en keuzemogelijkheden aan de specifieke wensen en eisen van transportbedrijven kan worden aangepast. Deze oplegger levert bovendien een aanzienlijke bijdrage aan de milieubescherming en verlaging van CO2-emissies. Door de flexibele toepassingsmogelijkheden via weg, spoor en water zijn de voordelen van het vervoer per veerboot en spoor op de hoofdtrajecten en de flexibiliteit van het vrachtwagenvervoer in het voor- en natraject optimaal te benutten.

Chassis in Rail uitvoering
De Kögel Cargo Rail oplegger beschikt over een uiterst stabiel lichtgewicht stalen chassis en een 120 millimeter hoge hals. De oplegger voor multimodale inzet is uiteraard uitgerust met het geoptimaliseerde buitenframeprofiel en de verbeterde opbouw die de trailers van de NOVUM generatie kenmerken.
De oplegger heeft in de basisuitrusting een eigen gewicht vanaf circa 6.350 kilogram. Het draagvermogen van de vloer is ontworpen voor hoge heftruckasbelastingen tot 7.200 kilogram. Naast de bekende voordelen van de NOVUM generatie, zoals de nieuwe lucht- en lichtconsole aan  het kopschot, die de krachten via de langsligger naar het chassis afvoert, het nieuwe buitenframeprofiel, dat de bereikbaarheid van de Vario-Fix sjorpunten sterk verbetert, en de variabele plankendragers, heeft de Kögel Cargo Rail een omvangrijke standaarduitrusting. De standaard geleverde 13 paar sjorogen zijn voor gemakkelijkere hantering voorzien van grepen aan de zijkant en beschikken over een trekkracht van 2.500 kilogram. Bij de tentoongestelde oplegger op de transport logistic staan voor de optimale ladingzekering in het geperforeerde stalen Vario-Fix buitenframe de optioneel verkrijgbare 24 paar sjorogen met 2.500 kilogram trekkracht per oog ter beschikking.
De in het chassis geïntegreerde grijperkanten, een bescherming van de grijperkanten met dekzeil van aramideweefsel en speciale assen in Rail uitvoering zorgen ervoor dat de Cargo Rail van de NOVUM generatie per spoor verlaadbaar is. Daarbij is de oplegger ontworpen voor de flexibele verlading op de meest gebruikelijke “Taschenwagen” van de Duitse spoorwegen en voor een steunbokhoogte van 980 millimeter. Uiteraard is de oplegger ook gecertificeerd conform DIN EN 12642 Code XL, waardoor hij berekend is op transport op snelle goederentreinen met een snelheid tot 140 km/u.

Verdere individuele kenmerken op de tentoongestelde trailer op de beurs
Voor het onbegeleide scheeps- en ferrytransport is de Kögel Cargo Rail optioneel uitgerust met een heavy-duty RoRo-uitrusting. Daartoe behoren een diagonale versterking tussen langsligger en buitenframe, een tien millimeter dikke gesloten glijplaat, een tien millimeter dikke schotelplaat, twee antivacuümventielen alsook vier paar sjorogen voor zware lasten met 12.000 kilogram testkracht. Mechanisch versterkte steunpoten in ferryuitvoering met rollen completeren de RoRo-uitrusting.
Bij de Kögel Cargo Rail is ook de optie Strong & Go opbouw te zien. Deze combineert de innovatieve opbouw van de NOVUM generatie met een met riemversterkingen versterkt Kögel integraal dakzeil. Dankzij deze oplossing zijn planken niet meer nodig om te voldoen aan DIN EN 12642 Code XL en de Daimler richtlijn 9.5 bij het transport van gitterboxen en met spanbanden vastgezette lading. Voor het gecertificeerde dranktransport is bij de Strong & Go opbouw bij eenlaagse en tweelaagse drankkratten op standaardpallets nog slechts één rij planken nodig in plaats van drie of vier rijen bij een normale opbouw.
Ter verhoging van de verkeersveiligheid en ter vermijding van ongelukken met afslaande combinaties in bochten is de trailer uitgerust met optionele knipperende zijmarkeringslichten. Voor een eenvoudige en snelle zekering van het schuifdak in geopende toestand is de Kögel Cargo Rail uitgerust met de nieuwe Kögel EasyFix stopper. De Kögel EasyFix stopper houdt het schuifdak niet alleen veilig in positie, maar maakt het tevens mogelijk om het na het laadproces eenvoudig te sluiten zonder de vergrendeling weer te moeten opheffen. Dit systeem verhoogt de efficiëntie en veiligheid bij het laad- en losproces. Tot de verdere individuele kenmerken behoren een boven op de vloer achteraan gemonteerde 720 millimeter lange oprijplaat van traanplaatstaal, een achterportaal met stalen hoekrongen, verstevigde stalen stootbuffers, een gecentreerd aan de chassisafsluitplaat gemonteerd, acht millimeter dik, dwarslopend stalen hoekstuk over de volledige breedte en een sluitnokbeschermer, een TIR-kabel met twee houders, Kögel LUXIMA meerkamer-LED-achterlichten en nog veel meer.

Kögel Telematics
De Kögel Cargo Rail is optioneel met Kögel Telematics uitgerust. Dankzij het telematicapakket BasicTrailer, dat de services PosControl, TrailerControl en EBSControl combineert, verzendt de Kögel telematicamodule voor trailers gegevens zoals de positie in realtime, de koppelingsstatus en de EBS-gegevens naar het Kögel Telematics webportaal. Alle geregistreerde gegevens kunnen dankzij de Kögel Telematics Connectivity database niet alleen worden weergegeven in het Kögel Telematics webportaal en andere wagenparkbeheersystemen maar ook in realtime worden geïmporteerd in bestaande processen en in de meest uiteenlopende softwaresystemen.

Veelzijdige varianten en individuele kenmerken
De Kögel Cargo Rail van de NOVUM generatie is natuurlijk ook nog in andere varianten met veelzijdige individuele kenmerken leverbaar. Hiertoe behoren bijvoorbeeld verschillende ladingzekeringpakketten, RoRo-uitrustingen, zijborden, TIR-uitrusting, een coilgoot en nog veel meer.

KTL-coating: duurzame bescherming tegen corrosie
Bij de Kögel Cargo Rail is het volledige voertuigchassis door de Nano-Ceramic technologie plus KTL-coating met daaroverheen UV-lakwerk duurzaam beschermd tegen corrosie.

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This