MAN eTGE – “Zero emissie” voor de klant

Verschenen: 6 april 2018

MAN stelt een puur elektrische bestelwagen voor en komt zo een stap dichter bij het doel van de emissievrije   metropool. De MAN eTGE komt met zijn elektromotor tegemoet aan de vraag naar distributie en vrachtvervoer in de stad van morgen. Met een autonomie tot 160 kilometer en een laadvermogen van 950 tot 1.700 kilogram is de elektrische MAN TGE daar perfect voor uitgerust, afhankelijk van de typegoedkeuring (3,5 of 4,25 ton).

Ongeveer 70 procent van alle lichte bedrijfsvoertuigen die in steden worden gebruikt, leggen gemiddeld minder dan 100 kilometer per dag af, aan een lage gemiddelde snelheid. Het theoretische rijbereik van het voertuig is met zijn 160 kilometer dus ruim geschikt voor ongeveer driekwart van alle transport in stadskernen. Vroeg of laat wordt het net als bij de gsm doodnormaal om een puur elektrisch voertuig aan te sluiten op de netstroom en het op te laden voor de volgende dag – doorgaans ’s nachts.

De oplaadtijd varieert. Een laadstation van 40 kW herlaadt de batterij in 45 minuten tot 80 procent. Aan een wallbox met wisselstroom is de MAN   eTGE weer volledig operationeel na iets minder dan vijfenhalf uur en bij gewone netstroom (220 V AC) heeft hij ongeveer negen uur nodig voor een volledige lading. Met het juiste onderhoud verliest de oplaadbare batterij van 36 kWh slechts 15 procent van zijn capaciteit na tien jaar, of ongeveer 2.000 oplaadcycli. Met name het feit dat afzonderlijke modules van zes of twaalf cellen apart kunnen worden vervangen, draagt daartoe bij. De modules bevinden zich onder een iets hogere laadvloer, die ook wordt gebruikt bij dieselversies met achterwielaandrijving.

In de elektrische TGE met voorwielaandrijving werd gekozen voor een permanent bekrachtigde synchrone motor met een maximaal beschikbaar vermogen van 100 kW. Die heeft een koppel van 290 Nm, dat onmiddellijk beschikbaar is over het hele toerentalbereik en zo een uitstekende wendbaarheid garandeert. In combinatie met de maximumsnelheid van 90 km/u levert dat een verbruik op van ongeveer 20 kWh per 100 kilometer.

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This