MAN Truck & Bus schakelt een versnelling hoger

Verschenen: 10 april 2019

MAN Truck & Bus kan terugkijken op een succesvol 2018.Het bedrijf schakelde in alle drie de productsectoren – vrachtwagens, bussen en bestelwagens – een versnelling hoger, zowel wat betreft de omzet als de inkomende bestellingen en de voertuigverkoop.Ook het marktaandeel van MAN Truck & Bus groeide.

In 2018 steeg de omzet van MAN Truck & Bus met 8% ten opzichte van het voorgaande jaar, tot € 10,8 miljard.Wat betreft het aantal eenheden nam de verkoop toe met circa 14%, tot meer dan 102.500 eenheden, terwijl het aantal bestellingen een reusachtige toename van 20% kende.Het bedrijf profiteerde hierbij niet alleen van de toegenomen vraag; het marktaandeel van MAN groeide zowel voor vrachtwagens als bussen.

Joachim Drees, voorzitter van de raad van bestuur, is tevreden met de ontwikkeling: “Het grote aantal inkomende bestellingen en vooral het groeiende marktaandeel tonen aan dat we op de juiste weg zijn.Klanten vertrouwen onze technologieën, onze producten en onze diensten, ongeacht of het om vrachtwagens, bussen of bestelwagens gaat.Voortdurende verbetering en operationele uitmuntendheid zijn de basisvoorwaarden die verzekeren dat het bedrijf in de toekomst zal blijven groeien en dat onze winstdoeleinden bereikt worden.Met onze huidige investeringen in onderzoek en ontwikkeling, nieuwe technologieën en nieuwe, innovatieve producten zorgen we ervoor dat onze vrachtwagens, bussen en bestelwagens op lange termijn competitief blijven.”

Niettemin daalde de bedrijfswinst van MAN Truck & Bus tot € 402 miljoen.De operationele rendabiliteit bedroeg in 2018 circa 3,7%.

De verkoop in de vrachtwagenafdeling groeide met 7% tegenover het voorgaande jaar.Tegelijk kon MAN zijn marktaandeel in dit segment met bijna 1% vergroten tot 16,5.In totaal verkocht MAN Truck & Bus in het verslagjaar 95.352 vrachtwagens (waaronder 7.871 MAN TGE bestelwagens).Joachim Drees: “Met onze huidige modellen – MAN TGX voor langeafstandsvervoer, MAN TGS voor zwaar transport op middellange afstand, MAN TGM voor zwaar distributietransport en MAN TGL voor licht distributietransport – bieden we oplossingen aan die zowel inzake prestaties en rendabiliteit als wat betreft de totale gebruikskosten afgestemd zijn op de behoeften van onze klanten.”

De busafdeling kende in 2018 een bijzonder positieve ontwikkeling, met een verkoop die steeg tot 7.204 voertuigen.Göran Nyberg, lid van de raad voor sales en marketing, licht toe:”In de voorbije jaren zijn we erin geslaagd om de busafdeling van wat ooit een zorgenkind was, om te vormen tot een succesvol bedrijfsonderdeel.In 2018 konden we het marktaandeel laten groeien tot 14,5%.Onze klanten stellen vooral de hoge betrouwbaarheid en veiligheid, het uitstekende design, de innovatieve technologieën, het hoge comfortniveau en de klantgerichte aanpak in onze verkoop en dienstverlening op prijs.In het reisbussensegment beschikken we met de NEOPLAN Tourliner en de MAN Lion’s Coach over twee topmodellen.En we zijn volop bezig met de succesvolle marktintroductie van de MAN Lion’s City, onze nieuwe generatie stadsbus.Deze stadsbus is toonaangevend inzake kostenefficiëntie en werd, in tegenstelling tot tal van concurrenten, van meet af aan ontworpen als volledig elektrisch voertuig, dat we vanaf 2020 in serie zullen bouwen.”

Het nieuwste product in het MAN-gamma, de MAN TGE bestelwagen, kende ook een nog betere ontwikkeling dan verwacht.Göran Nyberg is erg tevreden: “Met inkomende bestellingen voor 10.000 eenheden en 7.871 afgeleverde voertuigen hebben we onze doelstellingen voor de bestelwagen ruimschoots overtroffen.Met zijn uitgebreide waaier van modellen met een maximaal toegelaten massa van 3,5 tot 5,5 ton, zijn geavanceerde veiligheidsuitrusting en zijn brede keuze aan koetswerkvarianten en sectoroplossingen, is de MAN TGE een echte MAN: comfortabel, robuust, betrouwbaar en kostenefficiënt.”

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This