MAN wint Truck Innovation Award 2024 met project voor autonoom rijdende trucks

Verschenen: 22 november 2023

De autonome rijprojecten ATLAS-L4 en ANITA van MAN hebben de 2024 Truck Innovation Award gewonnen. De International Truck of the Year-journalisten overhandigden de prestigieuze prijs aan Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur voor R&D bij MAN Truck & Bus, tijdens de persdag van Solutrans, de tweejaarlijkse vakbeurs voor professionals in transport en stedelijk vervoer, in Lyon, Frankrijk.

Het is de tweede keer dat MAN Truck & Bus deze trofee wint, na de inaugurele Truck Innovation Award editie van 2019 als erkenning voor zijn aFAS Level 4 geautomatiseerde bestuurderloze veiligheidstruck.

De Truck Innovation Award – die de enorme technologische veranderingen en energietransitie binnen de automobielsector erkent – is toegekend door de International Truck of the Year (IToY) jury. Deze groep bestaat uit 25 redacteuren van commerciële voertuigen en senior journalisten die de belangrijkste truckmagazines uit Europa en Zuid-Afrika vertegenwoordigen.

Met een winnende score van 97 stemmen versloegen de geavanceerde projecten van MAN de concurrentie van de geëlektrificeerde eAxle van ZF, Quantron-as-a-service (QaaS), een zero-emissie platformprovider voor brandstofcel- en batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen, en Westwell Q-Truck, een autonome elektrische zware vrachtwagen voor innovatieve containerlogistiek.

Het onderzoeks- en ontwikkelingsproject ANITA – Autonomous Innovation in Terminal Operations – is in 2020 van start gegaan om de afhandeling tussen verschillende transportmodi te automatiseren. ANITA wil autonome vrachtwagens gebruiken om de processen bij het overbrengen van containers van de weg naar het spoor te stabiliseren, waardoor ze efficiënter, gemakkelijker te plannen en tegelijkertijd flexibeler worden.

Het ATLAS-L4 onderzoeks- en ontwikkelingsproject (Automated Transport between Logistics Centers on Level 4 Expressways) heeft als doel om autonome vrachtwagens van niveau 4 op de weg te zetten in al-wereldoperaties. Het project houdt al rekening met de randvoorwaarden van de Duitse wet op autonoom rijden die in 2021 is aangenomen en die in principe geautomatiseerd rijden op gedefinieerde routes onder technisch toezicht toestaat.

De IToY-journalisten prezen de geavanceerde kenmerken van beide projecten, de bijdrage aan hub-to-hub en intermodale transportautomatisering en de vruchtbare projectsamenwerking tussen MAN Truck & Bus, logistieke dienstverleners, leveranciers van onderdelen, onderzoeksinstellingen en openbare infrastructuurbeheerders.

De voorzitter van de International Truck of the Year, Gianenrico Griffini, vatte de stemming van de jury als volgt samen: “De projecten ANITA en ATLAS-L4 van MAN bewijzen dat autonoom rijden vandaag de dag haalbaar is en een rol kan spelen bij het veiliger en efficiënter maken van transportactiviteiten, waarbij de basis wordt gelegd voor innovatieve transport- en logistieke concepten”.

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This