- Project betekent belangrijke ontwikkeling voor de regio: zowel economisch en logistiek als op het gebied van duurzaamheid
- Omgevingsvergunning definitief, aanvraag belangrijke Europese CEF-T subsidie loopt
H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van het toonaangevende logistieke merk, maar ook een belangrijke stap richting betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle vergunningen rond en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zal worden, is nog niet bekend. Deze beslissing is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.
De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000 vierkante meter extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000 m2.
De maximale capaciteit van 250.000 TEU1/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maakt dat de nieuwe terminal uitermate geschikt zal zijn als consolidatiehub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen geladen worden en vrachten gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die willen importeren en exporteren via deze havens. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.
Ideale ligging
Bergen op Zoom vormt met enerzijds haar strategische ligging tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen en directe toegang tot het Schelde-Rijnkanaal, en anderzijds de mogelijkheid tot de opslag van tank- en koelcontainers, het perfecte tussenstation voor vervoer van containers over het water en transport naar het achterland. De locatie sluit bovendien naadloos aan op de bestaande diensten van H.Essers, zoals de douaneafhandeling en het huidige transportnetwerk. Met meer dan 200.000 vierkante meter high seveso-warehousing – dat wil zeggen opslag voor gevaarlijke stoffen – “in de achtertuin” kan H.Essers perfect invulling geven aan de strategische groeiplannen van het bedrijf in Nederland.
De bouw van de terminal in combinatie met de overname en rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, betekent dat H.Essers in de toekomst een nog klantgerichter dienstenportfolio kan bieden. Dat het bedrijf van veel klanten en partners in de logistieke keten vragen krijgt over de status van dit project, zegt volgens H.Essers veel over het belang ervan. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.
Voordelen voor de buurt
De bouw van de nieuwe terminal kent ook voordelen voor de regio, waaronder voor de lokale mobiliteit en het milieu. Richard Klaassen, Operations Manager bij H.Essers: “We zetten als bedrijf meer en meer in op transport via het binnenwater, en deze terminal zal zo’n 260 vrachtwagens per dag van de weg halen. Door de betere bereikbaarheid van de nieuwe buitendijkse terminal vanaf het Schelde-Rijnkanaal, vermindert ook de verkeersdrukte door de bebouwde kom. Andere initiatieven, zoals accu-laden, zonnepanelen en walstroom – waardoor dieselgeneratoren tijdens verblijf in de haven uitgeschakeld kunnen blijven – helpen flink bij de reductie van CO2 en stikstof.”
De terminal en de nieuw te ontwikkelen magazijnruimte zullen daarnaast banen scheppen: 150 direct en indirect zelfs 300. Voor de woonwijken naast de huidige terminal is er ook goed nieuws. Klaassen: “Hoewel de huidige terminal volledig binnen de vergunningsperimeter ligt, zijn we blij met wat deze vergunning voor de buurtbewoners betekent. Want met alle vergunningen op zak hebben wij, na jarenlang te hebben gezegd dat wij willen verhuizen, nu eindelijk de mogelijkheid om ook daadwerkelijk te kunnen verhuizen. Het terrein krijgt een nieuwe, door de gemeente te bepalen, bestemming en de nieuwe terminal ligt niet meer in de buurt van woonzones.”
Omgevingsvergunning binnen, CEF-subsidie in aanvraag
H.Essers heeft al heel lang de ambitie om een nieuwe, grotere en duurzame terminal te bouwen, op een buitendijkse locatie. Bij de overname van de chemie-activiteiten van Meeus Groep beloofde het Belgische familiebedrijf om hier versneld werk van te maken. Ondertussen haalde het alle nodige vergunningen binnen, op één na: de omgevingsvergunning.
“We zijn ongelofelijk blij dat we nu ook de omgevingsvergunning definitief op zak hebben en met de bouw kunnen starten. Over onze CEF Transport Infrastructure Works-subsidieaanvraag echter, verwachten we pas in juni nieuws. Die EU-steun is, bovenop onze eigen investering van 75 miljoen euro, broodnodig. Wij, maar ook de Brabantse en Antwerpse regio, kijken zo naar deze terminal uit, dat we nu al onze verantwoordelijkheid nemen. We gaan daarom alvast gefaseerd van start, en rekenen erop dat de CEF-subsidie toegekend wordt”, zegt Klaassen.
Als de subsidie niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet worden uitgevoerd in de huidige vorm. Het gevolg zal zijn dat H.Essers de plannen ingrijpend moet herzien. De bouw van de terminal gaat dan wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut. Een voorbeeld van zo’n ingrijpende maatregel zou zijn dat de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang komt. De subsidie is namelijk hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissie kranen.
Fase 1 is het verplaatsen van de huidige terminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom naar de nieuwe locatie. De volledige verhuizing moet afgerond zijn begin 2026, waarna alle activiteiten op de huidige locatie stoppen.
Fase 2 behelst het aanleggen van de kade, walstroom en zero-emissie gantry cranes. Tevens worden zonnepanelen geïnstalleerd, om alle havenvoertuigen van groene energie te voorzien. Deze fase is cruciaal en de CEF-subsidie is noodzakelijk voor het realiseren van deze plannen.