Tijdens de komende Matexpo, van 8 t/m 12 september a.s. in Kortrijk Xpo, presenteert Scania op haar stand twee voertuigen. Daarnaast biedt men aandacht aan het brede programma services waarmee de professionele vervoerder wordt ondersteund. De uitgekiende chassis lay-out, het overzichtelijke gatenpatroon in het frame en tal van andere zaken helpt de carrosseriebouwer met de snelle en soepele opbouw van de carrosserie.
De voertuigen op de stand zijn een rondom luchtgeveerde G500 6×4 XT en een bladgeveerde R590 6×4 XT V8 met een AJK haakarmsysteem. Beide trucks zijn uitgerust met een Opticruise geautomatiseerd aandrijflijnsysteem en een retarder. Voor precisie manoeuvreren is de G500 ook nog voorzien van een Clutch on Demand. Beide voertuigen staan model voor het brede XT-gamma trucks voor werven en constructietoepassingen. Desgewenst kan de aangedreven tandem ook geleverd worden met een liftbare achterste as. Zo kan men bij een lichtere belading de rolweerstand verlagen, slijtage verminderen en brandstof besparen.
Off-road king
De Scania XT, een model dat voor alle cabineversies en alle motoren gekozen kan worden, is gemaakt voor de zwaarste klussen. De Scania XT kenmerkt zich o.a. door een uiterst robuuste bumper die aan de voorkant van de cabine 150 mm uitsteekt. Het geeft het voertuig een karakteristiek uiterlijk dat zowel kracht als robuustheid uitstraalt. Daarnaast kunnen klanten van de Scania XT kiezen uit verschillende afwerkingsmogelijkheden voor het interieur als het exterieur die een bijdrage leveren aan meer productiviteit en de indruk van onverzettelijke kracht versterken.
Demovloot
Bij de Scania dealerorganisatie in België is een XT demovloot ondergebracht waarmee potentiële klanten in hun eigen werk de voertuigen kunnen uitproberen. De vloot bestaat uit verschillende specificaties 6×4 en 8×4 chassis voor de meest uiteenlopende taken. Geïnteresseerden kunnen zich bij hun Scania dealer melden voor een testrit.
Plug & play voor de carrosseriebouwer
Waar bouwvoertuigen in verschillende toepassingen in eerste instantie de meest voor de hand liggende XT-kandidaten zijn, bieden de modulaire systemen van Scania ook grote mogelijkheden voor maatwerk. Bovendien is Scania ook uniek in de plug & play-manier waarop men verschillende carrosserieën en elektronica van de opbouw kan integreren in het eigen voertuigsysteem. Het tijdrovende trekken van eigen kabels kan hiermee voorkomen worden. Hierdoor kan de lead time aanzienlijk worden verkort en is het voertuig sneller inzetbaar.
Los van het ontwikkelen en het vergemakkelijken van de uitvoering van carrosseriebouw voor de vrachtwagens zelf, richt Scania zich ook op informatie en training. Men onderhoudt een uitgebreide website (truckbodybuilder.scania.com) met handige informatie en tekeningen.