Meer vrachtwagens dan voor corona, maar beter gespreid door de dag

Verschenen: 27 december 2022

Vrachtverkeer via de Liefkenshoektunnel zit in de lift. Er passeren nu zelfs méér vrachtwagens dan voor corona. In absolute cijfers gaat het om maar liefst 400.000 extra doortochten op jaarbasis, goed voor een stijging van twaalf procent. “Het verleden leert ons dat vrachtverkeer een economische graadmeter is. Ondanks de sterke inflatie en verhoogde rentevoeten lijkt onze economie dus niet te vertragen”, klinkt het bij NV Tunnel Liefkenshoek. 

Het aandeel vrachtwagens dat gebruik maakt van de Liefkenshoektunnel steeg van 36,8% naar 41,2%. Een positieve evolutie die verder gaat op de pre-coronatrend. Wat de doorstroming betreft, tekent NV Tunnel Liefkenshoek gelukkig wel verschillen op met het vorige recordjaar, 2019. We zagen in 2022 een minder drukke ochtendspits, een even drukke avondspits en het (vracht)verkeer in de daluren is toegenomen”, aldus NV Tunnel Liefkenshoek. 

Het was dan ook een succesjaar met 11,4 miljoen doortochten; een totaal waarmee de toltunnel de tendensen uit de coronaperiode officieel achter zich laat. 

Tunnelsaturatie
Opnieuw indrukwekkende cijfers dus, maar het succes van de Liefkenshoektunnel heeft ook de gekende keerzijde. Op werkdagen wordt, net als in 2019, de dagelijkse maximumcapaciteit van 40.000 voertuigen standaard bereikt, met structurele files in de avondspits richting Nederland tot gevolg. Hierdoor evenaren de file-uren het niveau van 2019 (750 uur op jaarbasis). De filedruk in de ochtendspits is wel gedaald. Dit mede doordat vrachtwagens ‘s ochtends minder deel uitmaken van het verkeer dan ‘s avonds.

Recordbedrag aan schaduwtol
De rol van Liefkenshoektunnel in het helpen oplossen van files en verkeersproblemen in en rond Antwerpen wordt intussen steeds belangrijker. Zo heeft het Verkeerscentrum de Liefkenshoektunnel in 2022 maar liefst 275 uur tolvrij gemaakt. De Vlaamse Overheid heeft op die manier de tol betaald voor 350.000 gebruikers die een gratis doortocht kregen. In voorgaande jaren lag het aantal tolvrije uren meestal rond 90 per jaar; een verdriedubbeling dus. 

Vlot en voordelig
Vanaf 2023 gelden onderstaande tarieven bij een passage door de Liefkenshoektunnel. Het wordt vanaf volgend jaar trouwens nog voordeliger om elektronisch én automatisch te betalen. NV Tunnel Liefkenshoek: “Door de tol contactloos te voldoen in de plaats van met cash te betalen, kunnen klanten van de tunnel van een nog vlottere doortocht genieten.” 

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This