Scania heeft de volgende stap gezet in haar programma elektrische trucks. Dit is een mijlpaal in haar ambitie om leidend te blijven in de transitie naar een duurzaam transportsysteem. De hoogwaardige plug-in hybride en volledig elektrische trucks richten zich in eerste instantie op stedelijke toepassingen, waaronder de distributie naar de detailhandel.
De Scania volledig elektrische truck – aangeboden met L- en P-serie cabines – is uitgerust met een 165-300 kWh batterijpakket voor de 230 kW elektromotor, gelijk aan ongeveer 310 pk. Klanten kunnen kiezen uit vijf of negen batterijen, de laatste voor een actieradius van maximaal 250 km op een enkele lading.
Scania’s plug-in hybride truck, die ook leverbaar is met L- en P-serie cabines, biedt de mogelijkheid om lange afstanden af te leggen in een modus met verbrandingsmotor en vervolgens tot 60 km te rijden in een elektrische modus wanneer dat nodig is. In combinatie met hernieuwbare brandstof kunnen eigenaren hun impact op het klimaat aanzienlijk verminderen.
Beide technologieën bouwen voort op het modulaire systeem van Scania met beproefde componenten uit de hele Scania-truckreeks, die bekend staan om hun duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Zowel de plug-in hybride als de volledig elektrische vrachtwagen zal essentieel zijn voor het opereren in het groeiende aantal stedelijke gebieden over de hele wereld met een lage uitstoot in het stadscentrum. Ze bieden ook mogelijkheden voor een bredere inzet van voertuigen. Met stille leveringen kunnen de vervoersdiensten tot ver in de nacht en de vroege ochtenduren worden uitgebreid, waardoor verkeersopstoppingen en parkeerproblemen worden vermeden. Studies tonen aan dat off-peak leveringen meer dan 30 procent sneller kunnen zijn dan op equivalente transportroutes overdag, dankzij eenvoudiger parkeren op afleverpunten, minder wachtrijen, hogere gemiddelde snelheden en vaker groen licht op kruispunten.
De volledig elektrische truck wordt geleverd met een optie voor vijf accu’s voor een totaal van 165 kWh of negen batterijen voor een geïnstalleerd vermogen van 300 kWh. Als de verbrandingsmotor is verwijderd, wordt één batterij in de voormalige motortunnel geplaatst en worden de overige vier of acht batterijen langs de zijkant van het chassis geplaatst.
De batterijen kunnen gemakkelijk worden opgeladen met 130 kW DC met behulp van een CCS-connector (Combined Charging System). De laadtijd van nihil tot 80 procent is minder dan 55 minuten voor de optie met vijf batterijen en minder dan 100 65 minuten voor de optie met negen batterijen. Onderweg worden de batterijen continu opgeladen door middel van regeneratieve remenergie.
Omdat de plug-in hybride truck ook een verbrandingsmotor heeft, is de beschikbare ruimte voor de batterijen minder. Hij is uitgerust met drie batterijen voor een geïnstalleerd vermogen van 90 kWh voor de 115 kW elektromotor. De laadtijd van nihil tot 80 procent is ongeveer 35 minuten en naast het opladen via regeneratieve remenergie kan het vermogen van de batterijen worden bijgevuld tijdens het laden en
lossen. De elektrische aandrijflijn wordt gecombineerd met een verbrandingsmotor van 280-360 pk. Alleen al in de elektrische modus is de actieradius 60 km.http://nl.scania.be/elektrificatie