Nieuwe MAN eTruck klaar voor start verkoop

Verschenen: 25 oktober 2023

MAN en BGL vragen snellere uitbreiding van laadinfrastructuur

MAN en sectorvereniging BGL vragen een snellere uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur

Afstelling voor productieversie van MAN eTruck tijdens hittetests in Spanje

MAN leidt 1.200 verkoopmedewerkers op voor marktlancering eind oktober

Na de succesvolle elektrificering van zijn bestelwagens en stadsbussen lanceert MAN Truck & Bus eind oktober ook de verkoop van de nieuwe zware MAN eTruck. Volgens de plannen van de onderneming zou dit model al in 2030 zo’n 50 procent van de Europese inschrijvingen van nieuwe MAN-voertuigen voor zijn rekening moeten nemen. Maar om de groene transitie in de transportsector te laten slagen, roepen MAN en de Duitse Vereniging voor Vrachtvervoer en Logistiek (BGL) samen op tot een versnelde uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur.

De nieuwe MAN eTruck wordt eind oktober verkrijgbaar op de eerste Europese markten. Maar of en wanneer de markten zullen overschakelen van diesel naar elektrische aandrijvingen hangt af van de mate waarin de nodige randvoorwaarden zijn vervuld, en met name van hoe het is gesteld met de landelijke laadinfrastructuur. MAN en BGL (Bundesverband Güterverkehr und Logistik) vragen hiervoor politieke steun: “Ongeveer 96 procent van de broeikasgasemissies van onze huidige dieselvoertuigen is toe te schrijven aan de gebruiksfase. Batterijaangedreven bedrijfsvoertuigen vormen dan ook de doorslaggevende sleutel om de CO2-reductie doelstellingen te halen. Maar vooraleer onze klanten hun dieselvrachtwagens kunnen inruilen voor elektrische voertuigen moet de landelijke laadinfrastructuur op punt staan. Daarvoor is er dringend nood aan een aanzienlijk versnelde uitbreiding tot minstens 4.000 megawattlaadpunten in Duitsland en 50.000 hogecapaciteits- en megawattlaadpunten in Europa tegen 2030. Wij hebben ons huiswerk gedaan, onze e-truck gaat binnenkort in de verkoop. Nu hebben we dringend de steun van beleidsmakers en het engagement van de energiesector nodig om de transitie in het goederenvervoer over de weg gezamenlijk in goede banen te leiden,” zegt Dr. Frederik Zohm, lid van de raad van bestuur voor onderzoek en ontwikkeling bij MAN Truck & Bus SE.

Prof. dr. Dirk Engelhardt, woordvoerder van de raad van bestuur van BGL, voegt eraan toe: “De klimaatdoelstellingen voor het goederenvervoer over de weg kunnen alleen worden gehaald als de randvoorwaarden en de operationele aspecten kloppen. Behalve de beschikbaarheid van voertuigen met alternatieve aandrijvingen omvatten deze ook de brede beschikbaarheid van laadpunten en, vooral, de nodige stroomnetinfrastructuur, evenals de planning en investeringszekerheid voor financieringsprogramma’s voor de transitie naar elektrische mobiliteit.

Stresstest bij vorst en hitte

Om ervoor te zorgen dat de MAN eTruck op het vlak van prestaties, betrouwbaarheid en efficiëntie geenszins moet onderdoen voor de huidige dieselvrachtwagens, onderging hij op zijn weg naar de serieproductie reeds uitgebreide duurzaamheids-, laad- en veiligheidstests. Daaronder vallen ook vele honderdduizenden kilometers aan wegtests, onder meer in de ijzige kou van de Zweedse winter bij temperaturen van -40 graden en in de extreme zomerhitte in Zuid-Spanje bij +40 graden.

Die omstandigheden stellen extreme eisen aan het temperatuurbeheer van de batterijen en het laadbeheer, maar ook aan de motoronderdelen. In Spanje hebben veertig ontwikkelingsexperts de nieuwe MAN eTruck tien weken lang getest: meer dan 10.000 kilometer in een soms extreme topografie met tal van hellingen en afdalingen, en dat zowel overdag als ’s nachts, om te beantwoorden aan de hoge en tegelijk sterk uiteenlopende eisen van diverse transporttaken.

Opleiding van het verkoopteam

Om klanten deskundig advies te kunnen geven over de aankoop van een elektrische vrachtwagen en om alle vragen over de laadinfrastructuur, de geschiktheid voor specifieke toepassingen en de ideale voertuigconfiguratie te beantwoorden, bereidt MAN zijn 1.200 Europese verkoopmedewerkers momenteel voor op de komende marktlancering van de nieuwe eTruck.

Omdat hij is voorbereid op de toekomstige norm voor megawattladers haalt deze vrachtwagen een dagelijks rijbereik van 600 tot 800 kilometer, waardoor hij zich perfect leent voor langeafstandstransport. Hij dekt dus ook met gemak de meeste andere typische transporttaken van de huidige vrachtwagens, zoals een stille en emissievrije afvalomhaling in de stad of de omhaling van melk door biologische boeren met een elektrische voedseltanker.

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This