Nieuwe MAN gereden!

Verschenen: 11 februari 2020

Transporama heeft als enig Nederlandstalig blad al met de nieuwe TGX gereden, een korte rit bij de lancering in het Spaanse Bilbao.

De nieuwe truck verschilt uiterlijk misschien niet heel veel met de vorige, achter het stuur en op de weg is dat een heel ander verhaal. Dan merk je dat dit echt een nieuwe wagen is, waar MAN veel tijd en moeite in de ontwikkeling heeft geïnvesteerd.

In de wagen merk je de vernieuwing onmiddellijk: een dubbele draaischakelaar om de elektronica te bedienen. Dat systeem werkt bijzonder goed. De zit is veel beter, MAN monteert voortaan Recaro zetels in de truck. Je hebt ook een merkelijk beter zicht op kruisingen en ronde punten. Dat komt omdat de spiegelbehuizingen verder naar achter staan. Op die manier kan je makkelijker tussen de A-stijl en de spiegels doorkijken. De verstelling voor het stuur zit op stuurkolom en de handrem is eindelijk elektronisch en staat op het dashboard.

De testrit was door tijdsdruk zeer kort en verliep bij lichte regen. We reden met een TGX 18.470 4×2 trekker met Schmitz oplegger. Het combinatiegewicht bedroeg iets meer dan 34 ton. De aandrijflijn had op de hellingen in Bilbao, die toch wel steil zijn, weinig tot geen moeite met dat gewicht. De samenwerking tussen dieselmotor en van Scania afkomstige versnellingsbak was voorbeeldig. Het is ook stiller in de truck, al zullen we dat tijdens een testrit meten om zeker te zijn. De TGX gaf een goed stuurgevoel, in zoverre dat we eerst niet doorhadden dat we met een luchtgeveerde vooras onderweg waren. Langs de andere kant zijn er strakker sturende wagens te vinden, maar ook dat zullen we pas echt kunnen beoordelen na een langere rit.

Bij deze eerste kennismaking bleek in ieder geval dat MAN er voor heeft gekozen de wagen te verbeteren waar het telt en waar je als chauffeur of als transporteur het meeste bij wint: het comfort aan boord is merkelijk beter en het verbruik zou 8 % lager moeten liggen ten opzichte van het vorige model. Een testrit over het Transporama-circuit zal moeten uitwijzen of dat inderdaad zou is.

 

 

Meer nieuws

Nieuwe Generatie DAF nu ook op B100 biodiesel

Nieuwe Generatie DAF nu ook op B100 biodiesel

Voor transporteurs die willen overstappen op duurzame B100 biodiesel, is de Nieuwe Generatie DAF XF, XG of XG+ nu ook leverbaar met een speciaal hiervoor ontwikkelde PACCAR MX-13-motor. De nieuwe krachtbron is beschikbaar voor zowel trekkers als bakwagens. B100...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This