Nieuwe Volvo FH met I-Save verlaagt brandstofkosten tot 7%

Verschenen: 7 maart 2019

Om zijn klanten een toonaangevende brandstofefficiëntie te bieden, introduceert Volvo Trucks de Volvo FH met I-Save. Door de nieuwe D13TC-motor te combineren met geüpdatete brandstofbesparende functies kan deze nieuwe oplossing de brandstofkosten tot 7% te verlagen voor transport over lange afstanden zonder de rijeigenschappen in het gedrang te brengen.

De vraag naar vervoer neemt overal in Europa toe en trucks leggen steeds grotere afstanden af. Tegelijkertijd worden vervoerders geconfronteerd met stijgende dieselprijzen die de winstgevendheid onder druk zetten.

“Volvo FH met I-Save is ons antwoord op deze uitdaging. Het is een complete oplossing waarin onze nieuwste technologieën worden gecombineerd om het brandstofverbruik op de lange afstanden aanzienlijk te verminderen. En dit zonder concessies te doen aan de rijeigenschappen”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.

De kern van de Volvo FH met I-Save is de nieuwe, hypermoderne D13TC, de meest brandstofefficiënte motor voor lange afstanden van Volvo Trucks tot dusver. De motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk dat de verbranding verbetert en de efficiëntie verhoogt door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit. Dit is een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst.

De D13TC-motor produceert tot 300 Nm extra koppel, wat inhoudt dat er minder acceleratie en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden in het snelwegverkeer. Het is de ideale oplossing voor klanten in het segment van langeafstandstransporten.

Andere kenmerken van I-Save zijn onder meer de nieuwe brandstofefficiënte achterassen en een verbeterd I-See-systeem op basis van kaarten dat hellingen verderop in de route analyseert en de instellingen daarop aanpast. Verder is de schakelsoftware geoptimaliseerd voor langeafstandstoepassingen. De gecombineerde efficiëntiewinst van al deze producten en diensten kan leiden tot besparingen op de brandstofkosten tot 7% vergeleken met een D13 Euro 6 Stap D-motor*.

Meer nieuws

De MIVB in volle beweging

De MIVB in volle beweging

De titel is eigenlijk nog een understatement. We hebben het hier over een ware beweging binnen het openbaar vervoer in het algemeen! Laat me het uitleggen: volgens een collega van de RTBF heeft de MIVB beslist om een aanbesteding uit te schrijven voor 300 nieuwe...

Daimler Trucks : 5.000 jobs minder tegen 2030

Daimler Trucks : 5.000 jobs minder tegen 2030

Gisteren, 8 juli, kondigde Daimler Trucks aan dat het bedrijf van plan is 5.000 werknemers minder te hebben tegen 2030. Een deel van de vermindering zal gebeuren door natuurlijk verloop, mensen die uit zichzelf vertrekken en pensioneringen. Ook is er sprake van...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This