PACCAR Parts installeert eerste lokale energienetwerk bij DAF-dealer in Barendrecht

Verschenen: 29 februari 2024

Primeur Nederland – Innovatieve, duurzame oplossing met eigen ‘microgrid’

DAF Electric Truck Center BEST Trucks uit Barendrecht heeft de primeur van een eigen energienetwerk, succesvol aangelegd door PACCAR Parts Europe. Het netwerk, ook wel een ‘microgrid’, bestaat uit 750 op het dak geïnstalleerde zonnepanelen, een eigen energieopslag en geavanceerde energiebeheersystemen. Het lokale energienetwerk kan elektrische trucks die uit de werkplaats komen extra snel opladen. Daarnaast voorziet het een publieke supersnelle oplader van elektriciteit.

PACCAR Parts Europe stemde de microgrid af op de specifieke behoeften van BEST Trucks. De eerste stap was de installatie van een Energy Storage System (ESS), een batterij met een opslagcapaciteit van 480 kWh. Daaraan werden vervolgens zowel een Energy Management System (EMS) gekoppeld als drie supersnelle 360 kW oplaadpunten. Tot slot werden al deze componenten verbonden met de reeds geplaatste 750 zonnepanelen op het dak én met het elektriciteitsnet.

Twee van de drie fast chargers zijn in de werkplaats geïnstalleerd en kunnen elk binnen een uur een elektrische truck opladen. Het derde laadpunt is openbaar toegankelijk. Het geïnstalleerde microgrid sluit naadloos aan op de ambities van Ronald Janssen, eigenaar van BEST Trucks: “De batterijen van de elektrische voertuigen die onze werkplaats verlaten, zouden altijd voor 80% vol moeten zijn. Zo kunnen ze na het onderhoud direct weer worden ingezet.”

Elektriciteitsbeheer
Een van de vele voordelen van een ESS, is dat er altijd elektriciteit beschikbaar is. “Door de toenemende vraag naar energie, staat de elektriciteitsvoorziening onder druk. Je wilt niet hoeven kiezen tussen de verlichting van je werkplaats of het opladen van de elektrische voertuigen van je klanten,” legt Ronald Janssen uit. “Ons eigen microgrid garandeert een stabiele en duurzame energievoorziening en maakt tegelijkertijd snel opladen mogelijk; zélfs bij ongunstige weersomstandigheden of tijdens een dip in het landelijke elektriciteitsnet. Het is geruststellend dat we altijd kunnen vertrouwen op onze eigen energievoorziening.“

Slimme monitoring en handelen in energie


Het door PACCAR Parts Europe geïnstalleerde Energy Management System (EMS) inventariseert doorlopend relevante informatie zoals de voorspelde zonuren en het te verwachten energieverbruik. Ook houdt het rekening met piekmomenten in de vraag naar elektriciteit van het elektriciteitsnet. Op basis van die gegevens optimaliseert het systeem het eigen microgrid voor maximale efficiëntie en de laagste energiekosten. Daarbovenop biedt het BEST Trucks de kans om te handelen met de zelf opgewekte energie. Dankzij het EMS kan deze lokaal worden opgeslagen als de (dynamische) energietarieven laag zijn of er een overschot aan zonne-energie is – of juist worden gebruikt of verkocht tijdens piekmomenten, wanneer de tarieven hoog zijn.

Een duurzame toekomst


Rob van Erp, Manager Innovation en Strategic Programs van PACCAR Parts Europe stelt: “Steeds meer dealers tonen interesse in het installeren van een eigen energienetwerk. Wij willen onze klanten een hoogwaardige service bieden, zodat zij en hún klanten kunnen bijdragen aan de energietransitie richting een duurzame toekomst.”

Fotobijschrift
Rob van Erp (Manager Innovation en Strategic Programs van PACCAR Parts Europe, links) en Ronald Janssen (eigenaar BEST Trucks, rechts) bij de energieopslag van het lokale energienetwerk.

Meer nieuws

Beequip lanceert marktplaats

Beequip lanceert marktplaats

Beequip heeft een nieuwe marktplaats gelanceerd waarmee ondernemers eenvoudig transportvoertuigen kunnen vinden én direct een lease kunnen regelen. Dankzij de integratie van aankoop en financiering wordt langdurig zoeken en onderhandelen overbodig. “Onze marktplaats...

Tips voor het veilig winterklaar maken van uw oplegger

Tips voor het veilig winterklaar maken van uw oplegger

Hoewel de winter even op zich liet wachten, is hij nu terug op de Europese wegen, met uitdagende weersomstandigheden tot gevolg. Dit stelt specifieke eisen aan het goederenvervoer. Niet alleen de trekker, maar ook de oplegger moet goed worden voorbereid op de winter....

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This