Groep De Vlieger bv uit ZELE doet voor zijn rioolreinigingsactiviteiten bijna uitsluitend een beroep op vrachtwagens van Renault Trucks. Met het afgelopen jaar niet minder dan 5 nieuw geleverde exemplaren van de Renault Trucks C is het Franse merk duidelijk aan een opmars bezig bij het familiebedrijf uit Zele.
Groep De Vlieger, dat is een familiale cluster van vier bedrijven met elk hun specialiteit. “De 5 nieuwe Renault Trucks C voertuigen werden aangekocht door De Vlieger R&Cie bv, dat gespecialiseerd is in veegwerken, rioolreiniging, alternatieve onkruidbestrijding en winterdienst op openbare wegen, en de verwerking van diverse afvalstromen en gronden,” zegt Koen De Vlieger, bestuurder binnen de groep. “Daarnaast staat Anrob nv in voor algemeen groenonderhoud, boomverzorging, het maaien van bermen en ruimen van zwerfvuil op openbaar domein. Greentraders is als handelskwekerij actief in de verkoop van planten en bomen aan tuinaanleggers, openbare besturen en exportlanden. Tenslotte is er nog Boomkwekerij De Vlieger, waar op een oppervlakte van 50 ha bomen worden gekweekt.” Een gediversifieerde groep rond een centraal thema dus.
Overwegend Renault Trucks voor rioolreiniging
Ondanks een personeelsbestand met niet minder dan 100 werknemers wordt de familiale sfeer binnen de groep hoog in het vaandel gedragen. “Mijn ouders hebben het bedrijf midden de jaren ‘70 opgericht, en vandaag staat de tweede generatie aan het roer. Het personeelsbestand groeide stelselmatig, maar we blijven één grote familie. Het opmerkelijke is wel dat we meer voertuigen hebben dan werknemers. Dat komt omdat we veel seizoensgebonden werk leveren, zoals het sneeuwvrij maken van wegen, of het maaien van bermen.
We bestellen onze voertuigen op zo’n manier dat ze flexibel ingezet kunnen worden, maar toch hebben we een groot wagenpark nodig,” aldus Koen De Vlieger.
Maar voor één type werk doet De Vlieger bijna uitsluitend beroep op Renault Trucks: rioolreiniging. Van de 10 vrachtwagens die hiervoor gebruikt worden, zijn er 7 van het Franse merk. De vijf meest recente, allemaal Renault Trucks C met 2.3 cabine, werden het afgelopen jaar geleverd. “Die rioolwerken met kolkenreinigers zijn redelijk zwaar voor de vrachtwagens, met veel start-stopverkeer en constant hoge motortoerentallen. Door hun specifieke opbouw zijn het ook voertuigen die we niet op korte termijn van de hand doen, maar wel gebruiken tot het einde van hun commerciële levensduur. Door de robuustheid van de vrachtwagens van Renault Trucks, zowel wat het chassis betreft als de motoren, zijn we er zeker van dat ze lang meegaan.”
Maatwerk voor een snelle inzetbaarheid
Daarnaast zijn de specificaties van de Renault Trucks C met 2.3 cabine ideaal voor De Vlieger. “We werken vaak in steden, waarbij compactheid en wendbaarheid belangrijk zijn, maar we hebben wel een hoog beschikbaar laadvolume nodig voor de machines. De Renault Trucks C is daarvoor perfect, met zijn korte cabine en als één van de meest compact op de markt, die dankzij zijn lichte eigen gewicht toch een laadvermogen tot 22,8 ton biedt. Renault Trucks concessiehouder ATC Vandamme adviseerde ons bij de aankoop, en we zijn bijzonder tevreden over hun diensten.”
Renault Trucks heeft trouwens programma’s voor verschillende specifieke toepassingen, waaronder één voor rioolreiniging. Het werkt daarvoor op technisch vlak nauw samen met opbouwers en er wordt gewerkt met een overhang achteraan die in stappen van 50 mm geconfigureerd kan worden om onnodig snijden in het frame te vermijden. Dat helpt bij de vlekkeloze levering en snelle inzetbaarheid van de voertuigen. En dat is nodig voor De Vlieger, want de vrachtwagens draaien dag en nacht, 7 dagen op 7. Het bedrijf wordt in Vlaanderen aanzien als een referentie in het onderhoud van wegen en riolen, met klanten als Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg, De Watergroep, Pidpa, Farys en heel wat gemeentebesturen. “De kans dat je onze vrachtwagens al aan het werk gezien hebt op Vlaamse wegen en langs waterlopen is eerder groot, aangezien wij in alle Vlaamse regio’s vertegenwoordigd zijn,” besluit Koen De Vlieger.