Renault Trucks kondigt nieuw logistiek platform in Lyon aan

Verschenen: 16 februari 2024

Renault Trucks kondigt de constructie van een nieuw energiepositief gebouw aan in het hart van zijn site in Lyon-Saint-Priest. Het gebouw zal een oppervlakte van 46.000 m2 hebben en vertegenwoordigt een investering van 132 miljoen euro. Het gebouw, dat in 2028 zijn deuren zal openen, zal het wereldwijde distributiecentrum voor reserveonderdelen van het merk huisvesten.

 

Renault Trucks onthult zijn plannen om een nieuw wereldwijd distributiecentrum voor wisselstukken te bouwen op zijn historische site in Saint-Priest, een voorstad van Lyon, ter vervanging van oude installaties. Door in het totaal 132 miljoen euro te investeren in de realisatie van dit nieuwe, vooruitstrevende logistieke platform tonen de Franse constructeur en de Volvo-groep waarvan Renault Trucks deel uitmaakt hun engagement voor duurzamere productiemiddelen en bevestigen ze opnieuw de sterke regionale verankering van Renault Trucks in de metropool Lyon.

Strategische hervestiging en optimalisering van de activiteiten

Omdat het huidige honderdjarige gebouw van het distributiecentrum in Venissieux niet meer is aangepast aan de milieu-eisen en operationele behoeften van de logistieke activiteiten, heeft Renault Trucks alle opties bestudeerd, inclusief de overplaatsing van de activiteiten naar een andere site. Uiteindelijk heeft de constructeur ervoor gekozen om zijn logistieke platform opnieuw te vestigen op de site van Saint-Priest, waar momenteel zijn productievestiging voor bruggen en assen staat. Die laatste zal op haar beurt verhuizen naar Venissieux, een naburige gemeente, zo dicht mogelijk bij de fabriek waar de motoren worden geproduceerd. Er zullen de komende drie jaar dan ook grootschalige werken worden uitgevoerd om het nieuwe logistieke platform op de site van de oude fabriek te vestigen. Voor het zover is, moet eerst het bestaande gebouw worden afgebroken en moet de bodem gesaneerd worden.

Bij de sanering van dit braakliggende industrieterrein zal het principe van nul kunstmatig bodemgebruik in acht worden genomen.

Het gebouw, dat plaats zal bieden aan bijna 500 werknemers, zal bestaan uit een flexibel en evolutief magazijn van 46.000 m² met standaard opslag, een volledig geautomatiseerde zone voor kleine onderdelen en een ruimte voor de opslag van batterijen.

Het toekomstige distributiecentrum zal aan de strengste veiligheidsnormen voldoen, met onder meer volledig gescheiden zones voor voetgangers, vrachtwagens en andere voertuigen. Er zullen bovendien aanzienlijke inspanningen worden geleverd om de ergonomie en het werkcomfort van de operatoren te verbeteren, met inbegrip van de robotisering van bepaalde bewerkingen en de optimalisering van de opslagrekken. Daarnaast zullen de nieuwe procedures in nauwe samenwerking met de medewerkers worden ontwikkeld.

Tot slot zal een kantoorzone van 4.000 m² de samenwerking bevorderen en de operationele efficiëntie verzekeren.

Een gebouw zonder fossiele energie en met positieve energie 

Dit project illustreert de wil van Renault Trucks om zijn activiteiten koolstofvrij te maken en markeert een nieuwe stap in de transitie naar de productie van hernieuwbare energie.

Het nieuwe distributiecentrum is namelijk ontworpen als een gebouw met positieve energie. Het is uitgerust met fotovoltaïsche panelen op het hele dak en zal voldoende hernieuwbare elektriciteit produceren om de eigen behoeften te dekken (inclusief de verwarming van het gebouw, de heftrucks of het opladen van elektrische voertuigen), maar ook om de behoeften van naburige gebouwen te dekken. Alle installaties in dit gebouw zullen op hernieuwbare elektriciteit werken, zonder enige vorm van fossiele energie.

Renault Trucks engageert zich ook om de site te vergroenen door 400 bomen aan te planten en zo bij te dragen tot de biodiversiteit en de levenskwaliteit op het werk.

Kalender van het Project

  • 2024: indiening van de bouwvergunning
  • 2025: overdracht van de activiteiten van de fabriek voor bruggen & assen naar Venissieux, zodat het bestaande gebouw kan worden afgebroken en de bodem kan worden gesaneerd
  • 2026: start van de bouw
  • Eind 2027: installatie van de uitrustingen
  • Begin 2028: overdracht van de activiteiten
  • Midden 2028: exploitatie van het nieuwe distributiecentrum

Meer nieuws

MAN breidt zijn gamma emissievrije voertuigen uit

MAN breidt zijn gamma emissievrije voertuigen uit

Kleine reeks vrachtwagens met waterstofverbranding gepland voor 2025 • Aanvankelijk ongeveer 200 voertuigen voor geselecteerde markten • De hTGX is bijzonder geschikt voor speciale toepassingen • Het voertuig vult het gamma zuiver elektrische voertuigen aan MAN Truck...

DAF introduceert PACCAR Connect

DAF introduceert PACCAR Connect

Nieuw online fleet management platform voor optimale efficiency Met een breed aanbod aan informatie en een toonaangevend gebruiksgemak zet het nieuwe PACCAR Connect de maatstaf op het gebied van online fleet management platforms. PACCAR Connect is gemakkelijk...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This