Renault Trucks op Solutrans: koolstofvrij transport in de schijnwerpers

Verschenen: 8 november 2023

Renault Trucks neemt deel aan de zeventiende editie van de Solutrans-beurs, die van 21 tot 25 november 2023 plaatsvindt in Lyon-Eurexpo. Op een stand van ruim 900 m2 stelt de constructeur zijn oplossingen voor koolstofvrij transport voor, die steunen op de drie pijlers van zijn CO2-reductiestrategie. Concreet wil Renault Trucks vrachtwagens met een steeds betere energie-efficiëntie aanbieden, zuiver elektrische oplossingen voor emissievrij transport in het gebruik leveren, de levensduur van zijn voertuigen verlengen door middel van een circulaire aanpak en oplossingen uitwerken om een volledig koolstofvrije logistiek voor de laatste kilometer te bevorderen.

Speciaal voor de zeventiende editie van Solutrans in Lyon, de historische wieg van de constructeur, stelt Renault Trucks tien voertuigen tentoon op een stand van meer dan 900 m2 (Hal 4), verdeeld over verschillende ruimten:

  • Elektrische mobiliteit
  • Stedelijke mobiliteit
  • Energie-efficiëntie
  • Circulaire economie

 

Elektrische mobiliteit, stedelijke en logistieke mobiliteit over de laatste kilometer

Renault Trucks engageert zich voor een energietransformatie die voornamelijk steunt op elektrische mobiliteit. Voortaan biedt de constructeur een volledig gamma zuiver elektrische voertuigen aan, gaande van een bakfiets met een laadvermogen van 650 kg tot een trekker en bouwvrachtwagen voor de stad van 44 ton.

Bezoekers van Solutrans kunnen op de stand van Renault Trucks de gloednieuwe Renault Trucks E-Tech T en C ontdekken. Deze vrachtwagens, die zich toeleggen op regionaal distributietransport en stedelijk bouwtransport, dragen het nieuwe merklogo en worden voortaan in serie gebouwd in de Renault Trucks-fabriek van Bourg-en-Bresse (Ain, Auvergne-Rhône-Alpes).

Daarnaast stelt Renault Trucks ook een E-Tech D met nieuwe neus voor. Dit middenklassevoertuig zal ook worden uitgerust met nieuwe voorzieningen om de veiligheid in de stad te verhogen, zowel voor bestuurders als voor andere weggebruikers. Ze anticiperen op de toepassing van de algemene veiligheidsverordening (General Safety Regulation, GSR) die in juli 2024 van kracht wordt.

Ook de bedrijfsvoertuigen zijn van de partij op Solutrans: de zuiver elektrische Renault Trucks E-Tech Trafic, de jongste telg in het gamma van de vrachtwagenfabrikant, wordt er voorgesteld met een koelkoetswerk. En op woensdag 22 november wordt een tweede bedrijfsvoertuig onthuld tijdens de traditionele persconferentie.

Opdat alle stadsvoertuigen vertegenwoordigd zouden zijn, stelt Renault Trucks ook twee Kleuster Freegônes tentoon, bakfietsen voor professionals. De eerste krijgt een droge cel met een laadvermogen tot 300 kilogram en een nuttig laadvolume van 2 m³, de tweede is verkrijgbaar in een ‘food’-configuratie. Deze betrouwbare, duurzame en rendabele driewielige elektrische bakfietsen worden voortaan geassembleerd in het hart van de industriële vestiging van Renault Trucks in Vénissieux (Rhône, Auvergne-Rhône-Alpes) en verspreid via het net.

Tot slot worden bezoekers op de beurs bij aankomst op het voorplein van het expositiecentrum Lyon-Eurexpo verwelkomd door:

  • Een Renault Trucks E-Tech D Wide van 26 ton met verlaagde cabine (LEC Low Entry Cab), omgebouwd tot streetart-kunstwerk door kunstenaar Birdy Kids uit Lyon;
  • Een derde Freegônes, deze keer voorgesteld in een versie voor huisvuilomhalingen, die de interoperabiliteit tussen de bakfiets en de Renault Trucks D Wide BOM voor dezelfde toepassing illustreert.
  • De speciale tweedehandsreeks Renault Trucks T Red

 

Energie-efficiëntie

Naast elektrische mobiliteit biedt Renault Trucks ook vrachtwagens met een steeds hogere energie-efficiëntie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

In die optiek zal de constructeur een Renault Trucks T Turbo Compound met 480 pk sterke 13-litermotor van modeljaar 2024 tentoonstellen. Modeljaar 2024 plukt de vruchten van de jongste verbeteringen in het topgamma. Zo optimaliseerde de constructeur de interieuruitrusting van de cabine om rijplezier aan ergonomie te koppelen en worden de vrachtwagens uitgerust met geavanceerde rijhulptechnologieën om de veiligheid op de weg te verhogen (GSR).

De voertuigen uit het topgamma van Renault Trucks zijn tevens compatibel met B100, zowel met de optie ‘B100 exclusif’ als ‘B100 flexible’. Deze duurzame alternatieve brandstof is geschikt voor langeafstands-, distributie- en bouwtransport en dringt de uitstoot aanzienlijk terug, zowel voor CO2 (minimaal -60%) als voor roetdeeltjes (tot -80%), terwijl hij 100% hernieuwbaar blijft en het CRIT’AIR 1-vignet (voor de B100 exclusif) krijgt.

 

Circulaire economie

De circulaire economie staat centraal in de inspanningen van Renault Trucks om het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en de milieu-impact van zijn vrachtwagens te beperken.

Renault Trucks France stelt Restart voor, een gamma gereviseerde tweedehandsvrachtwagens: deze revisie heeft als doel de levensduur van vrachtwagens bij klanten te verlengen in plaats van ze te vervangen door nieuwe voertuigen. Na 3 tot 4 jaar gebruik worden de voertuigen vernieuwd en wordt hun software bijgewerkt (upgrade) in het kader van Restart. Zodra het proces is voltooid, keren de gereviseerde vrachtwagens terug naar hun eigenaars voor nog eens drie jaar in bedrijf.

De constructeur presenteert ook zijn nieuwe gamma speciale tweedehandsvrachtwagens, de Renault Trucks T Red. Met deze derde reeks bevestigt het merk met de ruit zijn streven om tweedehandsvrachtwagens op de markt te brengen die enerzijds aantrekkelijk zijn voor bestuurders en transporteurs en anderzijds duurzaam zijn, omdat ze zijn ontwikkeld om de symbolische grens van een miljoen kilometer te overschrijden.

 

Oxygen: het laboratoriumvoertuig van Renault Trucks

Op Solutrans stelt Renault voor het eerst zijn experimentele Oxygen voor, een zuiver elektrische vrachtwagen van 16 ton, ontwikkeld door Renault Trucks, Geodis en zeventien partners. Oxygen wil een antwoord bieden op de uitdagingen van de stedelijke logistiek.

Dit laboratoriumvoertuig speelt in op alle beperkingen en toepassingen van leveringen in de stad. Zo maakt hij komaf met vervuiling en geluidsoverlast en tilt hij de actieve en passieve veiligheid naar een hoger niveau om alle weggebruikers te beschermen.

 

Animaties en partnerschappen

Op een gesloten circuit kunnen drie voertuigen van het zuiver elektrische Renault Trucks E-Tech-gamma worden getest. De Freegônes kunnen worden getest op een overdekt circuit in Hal 1.

Tot slot zal Renault Trucks de aandacht vestigen op:

  • Clovis, het verhuurnetwerk voor bedrijfsvoertuigen en industriële voertuigen van de Franse Renault Trucks-dealers, dat een nabijheidsservice aanbiedt met meer dan 20.000 voertuigen, verspreid over meer dan 200 vestigingen in Frankrijk.
  • Renault Trucks Financial Services (RTFS), de financiële tak van de constructeur, die financierings- en verzekeringsoplossingen op maat van elektrische voertuigen aanbiedt.
  • Used Trucks by Renault Trucks, het label voor de tweedehandsactiviteiten van het merk met de ruit, dat met 120 erkende tweedehandsvestigingen in Frankrijk en meer dan 310 servicepunten het grootste netwerk van tweedehandsvrachtwagens en bedrijfsvoertuigen in Frankrijk is.

 

De afspraken van Renault Trucks tijdens Solutrans

Persconferentie door Christophe Martin, algemeen directeur van Renault Trucks Frankrijk, woensdag 22 november 2023 om 10u00 op de stand van Renault Trucks (Hal 4; stand 4D104).

 

Deelname van Renault Trucks aan de rondetafelgesprekken van Solutrans:

  • De ZFE’s vinden industriële en stedelijke voertuigen opnieuw uit en brengen een revolutie teweeg in de levering over de laatste kilometer (bakfiets, licht elektrisch bedrijfsvoertuig, …), woensdag 22 november van 9.30 tot 11.00 uur in de Espace Norbert Detoux. In samenwerking met Olivier Metzger, directeur alternatieve energiebronnen van Renault Trucks Frankrijk.
  • Hoe kan ik mijn emissievrije vrachtwagen financieren? (Deel 1), woensdag 22 november van 16.00 tot 17.00 uur in de Espace Norbert Detoux. Met medewerking van David Moulin, algemeen directeur van Clovis, en Patrice Jouannais, sales manager van Renault Trucks Financial Services.
  • De bakfiets: een absolute must in de logistieke keten, donderdag 23 november van 11u00 tot 12u30 in de Espace Norbert Detoux. In samenwerking met Julien Sonzini, directeur stedelijke mobiliteit van Renault Trucks Frankrijk, en Gérard Têtu, oprichter en CEO van Kleuster.
  • Energietransitie: wat zijn de uitdagingen voor de TRM en de infrastructuur? Donderdag 23 november van 14.00 tot 16.00 uur in de Espace Norbert Detoux. Met medewerking van Marc Lejeune, directeur business intelligence bij Renault Trucks.
  • Digitalisering ten dienste van de energietransitie, vrijdag 24 november van 11.00 tot 12.30 uur in de Espace Norbert Detoux. In samenwerking met Régis Pierrelle, directeur klantervaring bij Renault Trucks.
  • Een grote ‘job dating’ die alle vakgebieden van industriële voertuigen, logistiek en wegtransport samenbrengt in samenwerking met de AFT, zaterdag 25 november van 9.30 tot 12.30 uur, conferentiecentrum Hal 6, opleidings- en tewerkstellingsdorp.
  • Grote werkgelegenheidsconferentie, zaterdag 25 november van 10u00 tot 12u00 in de Espace Norbert Detoux. Met medewerking van Laure Roeder-Mongilardi, HR-verantwoordelijke van Renault Trucks.

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This