Verplicht door de evolutie van het transport moet de verkoop van nieuwe voertuigen rekening houden met nieuwe gegevens, nieuwe normen. Dat geldt evenzeer voor de verkoop van tweedehands voertuigen, een handel die niets meer te maken heeft met wat amper tien jaar geleden nog gemeengoed was. Renault Trucks is zich daar terdege van bewust en reorganiseert daarom de afdeling ‘Used Trucks’ compleet.
Renault Trucks heeft besloten de afdeling ‘Used Trucks’ op Europees niveau te reorganiseren. Het streefdoel? Het imago van het tweedehandsvoertuig opwaarderen. Didier Ceulebroeck, Used Trucks Manager, legt ons uit waarom: « Wij willen van een tweedehands voertuig een zeer betrouwbaar voertuig maken en tegelijkertijd het imago van dergelijke voertuigen oppoetsen. Er moet komaf gemaakt worden met de slechte reputatie van tweedehands voertuigen die verkocht worden door malafide handelaars. De voertuigen voorgesteld door de Used Trucks Centers zullen van recente afkomst zijn, nagenoeg tot nieuwstaat teruggebracht en volledig betrouwbaar. Dat moet het mogelijk maken niet alleen trouwe klanten te behouden, maar ook nieuwe klanten te winnen die verleid worden door de kwaliteit van de tweedehands Renault Trucks. »
De organisatie van de constructeur voorziet momenteel 4 Used Trucks Centers op Belgisch grondgebied. Didier Ceulebroeck: « Wij zijn vandaag een partnership aangegaan met 4 concessiehouders zware bedrijfsvoertuigen die als taak krijgen tevens te opereren als Used Trucks Centers. Het betreft de garages Noyens, Van Hove, Antoine en Lens Motor Liège. Met die concessiehouders zullen we het hele grondgebied bedienen. Waarom deze concessiehouders en geen onafhankelijke centra? Omdat ze beter geplaatst zijn voor de verkoop van tweedehands voertuigen. Zij kennen de klanten en de lokale behoeften. »
Label Selection
Door deze nieuwe aanpak wordt inderdaad de lokale markt geviseerd. Didier Ceulebroeck: « Wij richten ons veeleer tot de kleine transporteur die een extra voertuig wil, maar niet over de middelen beschikt om een nieuw voertuig aan te schaffen. Hij zal in de Used Trucks Centers voertuigen vinden met als minimum de Euro 5 norm. Die voertuigen maken het onderwerp uit van wat wij een Label Selection noemen. Dat betekent dat het voertuigen zijn die gekozen werden voor hun kwaliteit en in nieuwstaat hersteld zijn. De huidige milieunormen in Europa dwingen er ons overigens toe om enkel recente voertuigen in aanmerking te nemen. De sector van de tweedehands voertuigen heeft niets meer te zien met wat enkele jaren geleden nog gebruikelijk was en dat zal nog verder evolueren. Binnen 5 tot 10 jaar zullen we zelfs elektrische voertuigen of op zijn minst hybride voertuigen moeten kunnen voorstellen. Renault Trucks is er reeds op voorbereid. »
Organisatorisch gezien zullen de voertuigen gecentraliseerd worden bij Garage Noyens, waar ze voorbereid worden en daarna verdeeld over de andere Used Trucks Centers in functie van de lokale behoeften. Didier Ceulebroeck preciseert nog: « Die tweedehands voertuigen zullen van dezelfde dienstverlening kunnen genieten als de nieuwe voertuigen. Wij ontwikkelen een globale formule met inbegrip van een garantie, een onderhoudscontract, een gepersonaliseerde financiering of zelfs depannage. Ook een buy-back formule zal tot de mogelijkheden behoren. »
Dezelfde strategie wordt van toepassing voor heel Europa met dezelfde politiek op het gebied van kwaliteit, prijs en communicatie.
FILM T SELECTION
https://www.youtube.com/watch?v=U047fJNn1v0&list=PLNiB4km10RXMCgjbOfzY9ihxiMIr8vHlr