Scania’s aanbod van batterij-elektrische voertuigen en bijhorende diensten breidt zich verder uit

Verschenen: 7 december 2023

Voor vrijwel elke toepassing een elektrische oplossing

 

Scania nam onlangs een nieuwe batterijfabriek en een nieuwe assemblagelijn voor elektrische trucks in gebruik. Hiermee is het Zweedse merk klaar voor een emissieloze toekomst en kan het voor vrijwel elke toepassing een BEV (Battery Electric Vehicle) produceren. Het aanbod van Scania heeft met de vernieuwde batterij-elektrische voertuigen, die onder meer zijn voorzien van nieuwe groene batterijen, een e-aangepast chassis en diensten zoals Scania Charging Access een nieuw niveau bereikt. Elektrisch rijden wordt zo aantrekkelijker en relevanter voor een brede groep klanten, ongeacht hun transportopdrachten.

 

Scania’s volgende generatie batterij-elektrische vrachtwagens voor regionaal gebruik heeft indrukwekkende cijfers: bruto treingewichten kunnen oplopen tot 64 ton, het bereik is tot 390 kilometer, het laadvermogen is tot 375 kW en het hoogste vermogen – 400 of 450 kW (circa 610 pk) – is aanzienlijk hoger dan dat van de krachtigste 13-liter motor.

“Afgezien van de echte langeafstandstransporteurs of voor de allerzwaarste toepassingen zijn er tegenwoordig nog maar weinig kopers die geen elektrische oplossing vinden voor hun operationele activiteiten”, zegt Bas van der Zanden, Director e-Mobility Scania Benelux. “Natuurlijk zijn er nog steeds bepaalde toepassingen die in de nabije toekomst waarschijnlijk niet elektrisch uitgevoerd kunnen worden, maar veel kopers zullen versteld staan als ze zien waartoe deze vrachtwagens vandaag wel in staat zijn en wat hun efficiëntie is in combinatie met onze digitale diensten.”

Scania’s nieuwste elektrische trucks voor stedelijke en regionale distributie worden zowel aangeboden als bakwagens of als trekkers. De nieuwe en moderne batterijpakketten bieden veel flexibiliteit en men kan nu ook de cabines uit de R- en de S-serie kiezen. De actieradius zal, zoals gewoonlijk, variëren en is afhankelijk van het gewicht, de bediening, het weer, de rijstijl, enzovoort. Neem nu een kipper van 27 ton met zes batterijen, die kan tot zo’n 350 km afleggen tussen elke laadbeurt. Een uur opladen kan dan weer 270 km bereik toevoegen. Extra pluspunt is dat er geen oplaadpunten met 350 kW nodig zijn voor het bereiken van redelijke oplaadtijden: een lader van 130 kW voegt in één uur tijd een bereik van 100 km toe voor een vrachtwagen met een verbruik van 1,3 kWh/km.

Scania gebruikt batterijcellen van de Zweedse fabrikant Northvolt, die een levensduur hebben van 1,5 miljoen kilometer voor het aandrijven van vrachtwagens. De CO2-voetafdruk van het bedrijf is ongeveer een derde van een vergelijkende industrie-referentie.

Een van de belangrijkste voordelen van de batterijen van Scania is hun laadkarakteristiek. In tegenstelling tot veel andere batterijpakketten kunnen die van Scania herhaaldelijk tot 100% worden opgeladen zonder dat dit van invloed is op hun levensduur. Bovendien hebben ze een rechte laadcurve, wat betekent dat ze opladen met dezelfde snelheid, of ze nu bijna vol of bijna leeg zijn. De rechte laadcurve geeft voorspelbare laadtijden en de lange levensduur van de batterij zorgt voor een lage TCO.

Get ready for new energy! Of u nu een complete vloot of een kleiner transportbedrijf runt, Scania helpt u bij de transitie naar elektrificatie op een manier die duurzaam is voor uw business. Kom in contact met een e-mobilty expert, klik hier!

Meer nieuws

Beequip lanceert marktplaats

Beequip lanceert marktplaats

Beequip heeft een nieuwe marktplaats gelanceerd waarmee ondernemers eenvoudig transportvoertuigen kunnen vinden én direct een lease kunnen regelen. Dankzij de integratie van aankoop en financiering wordt langdurig zoeken en onderhandelen overbodig. “Onze marktplaats...

Tips voor het veilig winterklaar maken van uw oplegger

Tips voor het veilig winterklaar maken van uw oplegger

Hoewel de winter even op zich liet wachten, is hij nu terug op de Europese wegen, met uitdagende weersomstandigheden tot gevolg. Dit stelt specifieke eisen aan het goederenvervoer. Niet alleen de trekker, maar ook de oplegger moet goed worden voorbereid op de winter....

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This