Sneeuwruimen op luchthavens: geautomatiseerde Mercedes-Benz Arocs maken de weg vrij

Verschenen: 8 maart 2018

In een tot nu toe unieke test toont Daimler AG nieuwe oplossingen voor het toekomstige gebruik van geautomatiseerde bedrijfsvoertuigen. Na de geslaagde demonstratie van de innovatieve systemen ‘Highway Pilot’ en ‘Highway Pilot Connect’, waarmee trucks autonoom en in konvooi kunnen rijden, stelt de constructeur vandaag een andere stap voor op de weg naar een volledig in een netwerk geïntegreerd en zelfstandig werkend bedrijfsvoertuig.

Op het terrein van de voormalige luchtmachtbasis Pferdsfeld demonstreert de grootste vrachtwagenconstructeur naar aanleiding van een concrete vraag van klanten hoe geautomatiseerde sneeuwruimers op luchthavens ingezet kunnen worden.

Martin Daum, in de raad van bestuur van Daimler AG bevoegd voor Daimler Trucks, onderstreept: “We spreken niet alleen over nieuwe technologieën, we brengen ze ook op de weg. We blijven onze modernste assistentiesystemen stap voor stap verder ontwikkelen tot geautomatiseerd rijden mogelijk wordt. Op het ogenblik werken we twee concrete toepassingen uit: enerzijds geautomatiseerd rijden in het gewone verkeer, met het duidelijke doel om de bestuurder te ontlasten en om de veiligheid aanzienlijk te verbeteren; anderzijds rijden zonder chauffeur in afgesloten zones om daar de productiviteit significant te verhogen. Met onze demonstratie van vandaag, namelijk automatisch sneeuwruimen op een vliegveld, bewijzen we nog maar eens onze leiderspositie op technologisch vlak.”

Onder de projectnaam ‘Automated Airfield Ground Maintenance’ (AAGM) tonen vier trekkers van het type Mercedes-Benz Arocs hoe ze een vliegveld sneeuwvrij maken in een van op afstand geleid konvooi. De voordelen liggen voor de hand: omdat het moeilijk te plannen is wanneer een luchthaven sneeuwvrij gemaakt moet worden, zijn konvooien sneeuwruimers die heel snel en precies de start- en landingsbanen vrij kunnen maken, en waarvoor maar één chauffeur nodig is, van essentieel belang. Zeker omdat het voor zulke konvooien niet nodig is om extra personeel in te plannen, wanneer zich in de wintermaanden plots extreme weersomstandigheden voordoen.

Het project kwam tot stand in een nauwe samenwerking tussen Lab 1886 – het innovatiecentrum van Daimler – Daimler Trucks en Fraport AG. Lab1886 ondersteunt actief de omschakeling van Daimler AG van een autobouwer­ naar een mobiliteitsaanbieder en werkt nauw samen met het Daimler CASE initiatief. CASE – een letterwoord dat de toekomst van de mobiliteit mee vorm geeft – maakt integraal onderdeel uit van de bedrijfsstrategie van Daimler AG. De term staat voor connectiviteit (Connected of in een netwerk geïntegreerd), autonoom rijden (Autonomous), Shared (Shared & Services) en elektrische aandrijvingen (Electric).

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This