Snel Logistic Solutions uit Deinze heeft in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de eerste DAF CF Electric in België in ontvangst genomen. Deze elektrische trekker zal voor een belangrijke retailer opereren vanuit de vestiging in Ham. De investering – waarbij het actieradius van 200 km doorslaggevend was – past in het streven van het logistieke bedrijf om zijn activiteiten verregaand te vergroenen.
Snel Logistic Solutions – in 2020 verkozen tot Transporteur van het Jaar – zet al jaren in op duurzaamheid. “Zo zetten we al op grote schaal voertuigen in op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), een biodiesel op basis van restafval van de landbouwindustrie. Deze vrachtwagens stoten 89% minder CO2 uit dan conventionele diesels. Het is onze betrachting om die resterende 11% CO2 te elimineren. Daarom investeren we in deze 100% elektrische CF-trekker van DAF Trucks”, zegt CEO en eigenaar Gert Snel.
“We onderzoeken al jaren de mogelijkheid om volledig elektrische trucks in te zetten, maar het beperkte rijbereik was tot voor kort een te grote drempel: 100 km is te weinig om volwaardige transporten te organiseren. DAF Trucks bracht onlangs een CF Electric van de tweede generatie op de markt met een actieradius van 200 kilometer, wat het dubbele is van de eerste generatie. Dat gaf de doorslag”, voegt Gert Snel toe.
“Zero-emissie is een grote uitdaging”
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, juicht het initiatief toe: “Voor de zware vrachtwagens, die ca. 80% van CO2-uitstoot binnen het goederenvervoer voor hun rekening nemen, is zero-emissie transport een grote uitdaging. Gelukkig zien we op het vlak van batterij-elektrisch-aangedreven vrachtwagens toonaangevende vernieuwingen, zoals bij DAF. Ik juich toe dat Snel Logistics Solutions deze investering doet en daarmee haar voortrekkersrol inzake verduurzaming van vrachtverkeer verder zet. E-mobiliteit is één van de belangrijkste en meest duurzame transities van vandaag en de toekomst”.
400 km per dag
De CF Electric zal vanuit het Limburgse Ham binnen België ingezet worden voor een belangrijke retailer met grote duurzaamheidsambities. “De truck zal zowel overdag als ’s nachts rijden, met telkens anderhalf uur oplaadtijd tussen de shifts. Hij zal dus zo’n twee maal 200 km per dag afleggen”, zegt Gert Snel. “Elke chauffeur zal maximaal 9 uur rijden, zodat er zes uur per dag rest om de batterijen weer op te laden. Dat is met de snellader op onze vestiging in Ham ruim voldoende”.
Volgens Gert Snel is deze aanschaf een eerste stap naar een verdere elektrificatie. “Onze klant gaat in onze duurzaamheidsstrategie mee. Het zal een leerproces zijn voor allebei. Zo dient de planning aangepast en moeten regelmatige transporten – ook op zondag – nagestreefd worden. Na zes maanden kunnen we beslissen hoe snel we meer elektrische CF’s kunnen inzetten”.
Actieplan voor een snelle transitie
Minister Peeters hoopt dat meer Vlaamse vervoerders het voorbeeld van Gert Snel volgen en de stap zetten naar een snellere transitie. “Zelf werk ik aan een actieplan om het gebruik van zero-emissie vrachtwagens en bij behorende laadinfrastructuur verder te stimuleren. Ik wil daarmee in de toekomst de verdere omschakeling naar elektrische vrachtwagens van bedrijven zoals Snel Logistics Solutions ondersteunen. Door mobiliteit duurzamer te maken, kunnen we ons voorbereiden op de mobiliteit van de toekomst”, stelt ze.
DAF loopt voorop
“DAF loopt voorop in de ontwikkeling en verkoop van volledig elektrische trucks. De eerste exemplaren van de CF Electric werden al in 2018 ingezet in veldtests bij Nederlandse en Duitse klanten. Eind vorig jaar brachten we de tweede generatie uit. Die heeft niet alleen een verdubbeld rijbereik maar ook een lager gewicht. Door toepassing van een nieuwe generatie batterijen is de gewichtsbesparing 700 kilo, die geheel ten goede komt aan het laadvermogen”, stelt Harry Wolters, president directeur van DAF Trucks.
“DAF zet inderdaad fors in op elektrificatie. Zij bieden ons dan ook een totaaloplossing aan die – naast de truck – ook de laadinstallatie, de opleiding van de chauffeurs en een actieve begeleiding omvat”, voegt Gert Snel toe.
Voortrekkersrol
“Snel Logistics Solutions speelt in België een voortrekkersrol op gebied van duurzaamheid. Zo was de inzet van HVO een superzet: in 2020 hebben we 1,5 miljoen kg C02 bespaard. Ook zetten we nu al vier ecocombi’s in België in, die de CO2-uitstoot per vervoerde ton met 28,5% reduceren. We draaien op 100% groene stroom en het nieuwe gebouw dat we binnenkort in Ham optrekken zal BREEAM-gecertificeerd zijn. Nu gaan we met de CF Electric nog een stap verder in deze strategie”, stelt Gert Snel nog.
Technologisch aan de top
De DAF CF Electric met VDL e-power-technologie is een technologisch hoogstandje. De truck onderscheidt zich niet alleen door het rijbereik en de gewichtsbesparing, maar ook door de rijprestaties. De elektromotor heeft een vermogen van 210 kW en een koppel van 2.000 Nm. Het lithium-ion batterijpakket van de laatste generatie heeft een capaciteit van 350 kWh (315 kWh effectief), wat een actieradius (met volledig opgeladen batterijen) geeft van 200 km (tot 220 km). Het snelladen kan in amper 75 minuten (bij 250 kW).
DAF levert de CF Electric als 4×2 trekker (GCW: 37 ton) en als 6×2 bakwagen met gestuurde naloop-as voor maximale wendbaarheid (GVW: 27 ton). Het voertuig is bij uitstek geschikt voor emissie-loze en fluisterstille toepassingen in stedelijke gebieden, waaronder algemene distributie en het bevoorraden van supermarkten, maar bijvoorbeeld ook afvalinzameling.
Dit jaar introduceerde DAF ook de LF Electric, een volledig elektrische distributietruck van 19 ton voor stedelijke toepassingen. Die heeft een laadvermogen van 11,7 ton en een actieradius tot 280 kilometer.