Succesvolle marktlancering van de nieuwe MAN eTruck

Verschenen: 31 januari 2024

‘Limited Edition’ van modeljaar 2024 van de eerste elektrische Lion geschikt voor langeafstandsvervoer bijna uitverkocht, iets meer dan drie maanden na de start van de verkoop. Grote vraag naar nieuwe MAN eTruck. Ontwikkeling van elektrische infrastructuur essentieel voor marktsucces.

Eerste eTrucks worden al in 2024 uitgerold naar klanten

700 bestellingen en bestelaanvragen zijn al ontvangen voor de MAN eTGX en MAN eTGS

MAN eTrucks maakt indruk met zijn modulaire batterijconcept voor een optimale compatibiliteit met het koetswerk en een optimale inzetplanning met een dagelijks rijbereik tot 800 kilometer

Versnelde uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur blijft een essentiële voorwaarde voor de volledige decarbonisatie van het goederenvervoer over de weg

De eerste beperkte reeks van de nieuwe MAN eTruck voor 2024 is reeds uitverkocht, op een zeer klein aantal voertuigen na. Er werden in totaal 700 bestellingen en bestelaanvragen ontvangen, waarvan het merendeel bestemd is voor grootschalige productie, die in 2025 van start zal gaan in de MAN-fabriek in München. Vrachtwagens met diesel- en batterij-elektrische aandrijving worden dan op dezelfde assemblagelijn geproduceerd, wat de grootst mogelijke flexibiliteit biedt naargelang de situatie inzake de vraag.

Het plan is om tegen 2030 de helft van alle in Europa geleverde nieuwe MAN-vrachtwagens elektrisch te laten rijden.

“We zijn verheugd dat onze klanten de nieuwe elektrische MAN-vrachtwagen van meet af aan zo goed hebben onthaald. Het unieke, modulaire batterijconcept, dat voor elke toepassing het juiste compromis biedt tussen bereik en laadvermogen en dat alle gangbare opbouwtypes mogelijk maakt, draagt daar zeker aan bij. De juiste voertuigen voor de ommekeer in het goederenvervoer over de weg zijn er dus en zullen dit jaar uitrollen naar de eerste klanten! Zowel de bedrijfsvoertuigensector als grote delen van de logistieke sector staan klaar om een beslissende bijdrage te leveren in de strijd tegen de klimaatverandering. We hebben echter dringend de juiste openbare laadinfrastructuur nodig, zodat het CO2-neutrale goederenvervoer over de weg vaart kan maken en klanten niet gedesillusioneerd worden door de aanvankelijke euforie”, vraagt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.

“Als onderdeel van de TRATON GROUP is MAN, samen met de Volvo Group en Daimler Truck, al betrokken bij de joint venture Milence, die in heel Europa minstens 1.700 krachtige en megawatt-laadpunten wil installeren voor bedrijfsvoertuigen. Maar tegen 2030 hebben we in Europa minstens 50.000 laadpunten nodig voor een consistente transitie. Daarom wordt aan alle spelers uit de politiek en de energiesector nu gevraagd om samen te werken om deze belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelstellingen te realiseren”, gaat Vlaskamp verder.

Maximale flexibiliteit: de nieuwe MAN eTruck

De nieuwe MAN eTGX en MAN eTGS worden gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan batterijconfiguraties met keuze uit drie tot zes batterijpakketten. Dit betekent dat de optimale voertuigconfiguratie in termen van rijbereik, laadvermogen en laadtijd voor elke toepassingseigenschap kan worden geselecteerd – van leveringen aan supermarkten in het stadscentrum over de regionale levering van bouwmaterialen tot langeafstandsvervoer voor productielogistiek. Met zes batterijpakketten, waarvan er twee onder de cabine en tot vier aan de zijkant van het voertuigframe zijn geïnstalleerd, bieden zowel de eTGX als de eTGS tot 480 kWh bruikbare batterijcapaciteit voor een dagelijks rijbereik tot 800 kilometer.

Naast de CCS-norm met tot 375 kW biedt MAN de veel krachtigere MCS- norm (megawatt-laden) aan voor snel tussentijds opladen tijdens rijonderbrekingen, wat aanvankelijk 750 kW mogelijk zal maken, en in een latere uitbreidingsfase zelfs meer dan een megawatt aan laadvermogen.

Optimaal aanpassingsvermogen voor maatwerk

Samen met het laadvermogen en de koetswerkvriendelijke plaatsing van de aandrijfeenheid biedt het modulaire batterijconcept van de MAN eTGX en MAN eTGS ook een grote verscheidenheid voor een brede waaier van koetswerken, evenals erg korte wielbasissen vanaf 3,75 meter. Daardoor kan de trekker worden gecombineerd met alle gangbare opleggerversies binnen de toegelaten totale lengte. Dit maakt ook volumeversies voor interne laadhoogtes van drie meter mogelijk, waar vaak veel vraag naar is in de productielogistiek.

360° eMobility-advies

Nog voor de aankoop van een nieuwe eTruck ondersteunt MAN zijn klanten met zijn 360° eMobility-advies. Naast advies over geschikte voertuigen omvat dit ook aandacht voor klantspecifieke bedrijfsomstandigheden zoals kostenoptimalisatie, routeanalyse, wagenparkoptimalisatie en, op basis daarvan, het nodige advies over de laadinfrastructuur. Bijkomende ondersteuning wordt geboden door digitale tools zoals de nieuwe MAN eReadyCheck, die klanten kunnen gebruiken om te controleren hoe ze hun leveringsroutes zuiver elektrisch kunnen rijden, of de MAN eManager, die fleetmanagers in staat stelt om de belangrijke informatie over de laadstatus van alle vrachtwagens in de vloot voortdurend in het oog te houden. MAN heeft ook een eigen aanbod aan laadinfrastructuur voor klanten in zijn portefeuille via partnerschappen met fabrikanten van laadinfrastructuur zoals ABB, Heliox en SBRS. De servicepagina biedt servicecontracten en financieringsoplossingen voor de nieuwe MAN eTrucks die speciaal zijn afgestemd op elektrische mobiliteit.

Meer nieuws

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Müller Fresh Food Logistics voegt eerste trucks in Dachser-kleuren aan wagenpark toe Müller Fresh Food Logistics, de logistieke dienstverlener gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft zes Euro 6 trucks van MAN volledig in Dachser-kleuren aangeschaft. Het...

DAF Trucks Vlaanderen uitgeroepen tot ‘Factory of the Future’

DAF Trucks Vlaanderen uitgeroepen tot ‘Factory of the Future’

DAF Trucks Vlaanderen is bekroond tot ‘Factory of the Future’. De prestigieuze onderscheiding is een erkenning van de indrukwekkende ontwikkeling van DAF’s cabine- en assenfabriek in het Belgische Westerlo. De hypermoderne en technologisch geavanceerde...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This