TOT 10% BRANDSTOF EN CO2 BESPAREN MET DE NIEUWE RENAULT TRUCKS D, D WIDE EN C 2,3 m

Verschenen: 5 mei 2022

In 2023 verbetert de constructeur de energie-efficiëntie van zijn modellen voor distributie en lichtgewichtconstructie en vermindert hij tegelijk hun ecologische voetafdruk. Met een geoptimaliseerde motor, een nieuwe versnellingsbak en het Fuel Eco+ pack kunnen de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m 2023 het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot met 10% verlagen.

Leveringen in drukke stadscentra, stress omwille van de veiligheid van de weggebruikers en het laden of het behoud van de productiviteit: het dagelijkse leven van bestuurders in het stadsverkeer kan zwaar zijn. Renault Trucks stelt alles in het werk om hun taak te vergemakkelijken en hun prestaties en die van het voertuig te verhogen.

  • Tot 10% lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot voor de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m.

In hun modeljaar 2023 krijgen de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m de nieuwe DE11-motor. Deze motor beschikt over de gepatenteerde ‘Wave Piston’-technologie (golfzuiger) die de vlammen naar de binnenzijde van de verbrandingskom leidt en zo de beschikbare zuurstof beter benut, met een betere verbranding als resultaat. Deze motor is ook uitgerust met nieuwe en nauwkeurigere injectoren. Voor een beter rendement heeft Renault Trucks ook de wrijvingsverliezen gereduceerd: de drijfstangen, zuigers en krukas werden herwerkt en het beheer van de cartergassen werd geoptimaliseerd. Ook doen de motoren een beroep op een nieuwe, uiterst performante turbocompressor met kogellager voor een verbeterde responstijd, een oliepomp met variabel debiet en olie met lage viscositeit. Renault Trucks koos ook voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorsturing.

De Renault Trucks D Wide en C 2,3 m zijn bovendien uitgerust met een verbeterde gerobotiseerde Optidriver-versnellingsbak. De optionele Eco-modus zorgt voor een bijkomende verlaging van het brandstofverbruik.

Tot slot kan nog eens 5% brandstof worden bespaard met het Fuel Eco+ Pack, met een dakspoiler, zijdelingse windgeleiders, een elektronisch gestuurde luchtcompressor en de automatische uitschakeling van de motor na drie minuten.

De combinatie van al deze technologieën resulteert in een brandstofbesparing van 10% in vergelijking met de vorige generatie van de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m.

  • Renault Trucks D: nieuwe aandrijflijn en nieuwe automatische versnellingsbak Optishift

De Renault Trucks D met 5- en 8-litermotoren krijgen een nieuwe 8-trapsversnellingsbak, onder de naam Optishift. De volledig automatische Optishift biedt superieur rijcomfort met verbeterde wendbaarheid bij lage snelheid en verhoogde energie-efficiëntie. De nieuwe Optishift-automaat is als optie verkrijgbaar op de Renault Trucks D 4×4. De optionele Eco-modus kan het brandstofverbruik nog verder verlagen.

Tot slot zorgt het Fuel Eco+ Pack voor extra brandstofbesparing.

De combinatie van al deze technologieën resulteert in een brandstofbesparing van 9% in vergelijking met de vorige generatie van de Renault Trucks D.

  • Verbeterde veiligheid en interieurcomfort

Het comfort van de bestuurder staat centraal bij de constructeur en werd dan ook verbeterd in het Renault Trucks-distributiegamma.

Voor nog meer veiligheid zijn de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m uitgerust met het BirdView-systeem: vier camera’s aan de buitenkant van het voertuig bieden in real time een panoramisch uitzicht op een 7″ lcd-scherm. Zo krijgt de bestuurder een volledig zicht op de omgeving in één enkel beeld zonder dode hoeken, wat het risico op aanrijdingen vermindert.

Voor een perfect visueel comfort en interieurcomfort werd het interieur van de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m vernieuwd. De zetels, slaapplaatsen en banken zijn bekleed met een nieuwe stof die past bij het nieuwe interieur en de bedieningsknoppen hebben een nieuwe witte achtergrondverlichting.

  • Diensten op maat voor een totale beheersing van de exploitatiekosten

Om transporteurs in staat te stellen hun rentabiliteit te verhogen door hun exploitatiekosten te verlagen, kunnen ze bij hun voertuig een abonnement nemen op Optifleet, de tool voor realtime-opvolging en wagenparkbeheer van Renault Trucks.

In de praktijk is het mogelijk om met Optifleet routes te optimaliseren qua rijtijd en afstand, dankzij een realtime-opvolging van de leveringen – Map-module.

De tool biedt ook de mogelijkheid om het energieverbruik van de voertuigen op te volgen – Check-module – en omvat de Ecoscore-functie. Hiermee kunnen de technische gegevens per bestuurder vanop afstand worden gevolgd (brandstofverbruik, percentage stationair draaien, activeringsfrequentie van de remmen, enz.). Het doel is het brandstofverbruik te optimaliseren en de CO2-uitstoot te verminderen door de prestaties van bestuurders te analyseren en te bepalen welke bestuurders een opleiding rationeel rijden moeten krijgen.

Tot slot biedt Renault Trucks voor zijn voertuigen Start & Drive-onderhoudscontracten op maat waarmee transporteurs hun voertuigen maximaal kunnen inzetten en hun budget zorgeloos kunnen beheren.

Meer nieuws

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op waterstof rijden. Wegtests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, zullen beginnen in 2026 en de commerciële lancering is gepland voor het einde van dit decennium....

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This