“Towards Net Zero Emissions”: IVECO en SHELL roepen op tot actie op het gebied van energietransitie in paneldiscussie tussen de verschillende bedrijfstakken

Verschenen: 23 september 2021

Tijdens een digitaal event dat live werd gestreamd op het IVECO LIVE Channel, nodigden IVECO en Shell experts uit van Deloitte, de International Road Transport Union (IRU) en FTI Consulting om met hen mee te praten over de beste weg om het wegvervoer koolstofvrij te maken en de rol die LNG en Bio-LNG moeten spelen.

In zijn inleidende opmerkingen benadrukte Luca Sra, Chief Operating Officer IVECO Truck Business Unit, de toezegging van IVECO om tegen 2040 fossielvrij te zijn, vooruitlopend op de EU-doelstelling voor CO2-neutraliteit met 10 jaar.

IVECO en Shell hebben gezamenlijk het digitale event georganiseerd en nodigden experts uit de industrie uit voor een paneldiscussie onder de noemer “Towards Net Zero Emissions – The path to a sustainable, heavy-duty transport system”. Het debat werd live gestreamd op het IVECO LIVE Channel en is nu beschikbaar voor weergave op aanvraag op hetzelfde platform.

De twee bedrijven delen een verbintenis om het wegvervoer koolstofvrij te maken en de overtuiging dat de verandering naar een schonere toekomst een samenwerking vereist van de verschillende belanghebbenden – van de energie-industrie en voertuigfabrikanten tot klanten en instellingen.

In dit geval hebben zij deskundigen bijeengebracht om de beste manier te bespreken om de vervoerssector koolstofvrij te maken: de panelleden richtten zich op de noodzaak van een bredere toepassing van schonere energiebronnen en de rol die LNG en bio-LNG moeten spelen in de transportenergiemix, naast ontwikkelingen op het gebied van voertuigefficiëntie en waterstof- en elektrische voortstuwingstechnologieën.

Het event werd geopend door Tarek Helmi, Partner & Leader Future of Energy bij Deloitte, die de toon zette met een overzicht van trends in de industrie en het onderwerp LNG en bio-LNG in transport introduceerde. Luca Sra, Chief Operating Officer IVECO Truck Business Unit en Patrick Carré, Vice President Global Commercial Road Transport, Shell, volgden met een korte introductie van Iveco’s en Shell’s roadmaps naar duurzaam transport in een snel veranderende industrie en de ambities van de bedrijven voor de energietransitie.

Bij IVECO zijn we de uitdaging op het gebied van luchtkwaliteit en klimaatverandering met een gevoel van urgentie aangegaan, omdat deze kwesties niet wachten. Daarom heeft IVECO zich ertoe verbonden om in 2040 fossielvrij te zijn, vooruitlopend op de ambitieuze doelstelling van de Europese Commissie voor CO2-neutraliteit met 10 jaar”, aldus Luca Sra. “Het koolstofvrij maken van de transportsector is niet alleen noodzakelijk, maar het is ook mogelijk. Daartoe moeten alle belanghebbenden in de waardeketen van biomethaan hun krachten bundelen om de verdere ontwikkeling van de technologie te ondersteunen en de rol van biomethaan als bijdrage te bevorderen om de CO2-reductiedoelstelling in zwaar transport te bereiken.”

Na de inleidende verklaringen opende Tarek Helmi de paneldiscussie met Giandomenico Fioretti, Alternative Propulsion Business Development Director bij IVECO, Christen Hoellinger, Downstream LNG Europe Lead bij Shell, Matthias Maedge, Director of Advocay for IRU (International Road Transport Union) en Christoph Domke, Senior Director and Clean and Smart Mobility Lead bij FTI Consulting.

Het debat begon met overwegingen over de toename van de vraag van klanten naar emissiearme vrachtwagens. Giandomenico Fioretti benadrukte dat de vraag naar LNG-vrachtwagens gestaag is toegenomen, waarbij de voertuigen van een nicheproduct in 2015 naar vandaag bijna 4% van het totale industrievolume gaan. Het panel ging verder in op de voordelen van de LNG- en bio-LNG- technologie en de beschikbaarheid van biomethaan, dat momenteel gemiddeld 17% van het gas vertegenwoordigt dat in de Europese Unie wordt gebruikt en naar verwachting de komende jaren op grote schaal beschikbaar zal worden.

De panelleden gingen vervolgens in op de regelgevingsaspecten, de economie van gastrucks en technologische ontwikkeling. Vervolgens richtten ze hun aandacht op de uitbreiding van de infrastructuur om de productie van Bio-LNG verder te stimuleren, als een belangrijke faciliterende factor om de netto CO2-uitstoot te bereiken.

De paneldiscussie werd afgesloten met overwegingen over het belang van samenwerking tussen verschillende ecosysteembedrijven om het koolstofvrij maken van transport mogelijk te maken en een oproep tot actie voor alle belanghebbenden om de krachten te bundelen om de transitie naar LNG en Bio-LNG op de weg naar duurzaamheid te ondersteunen.

Winding empty road on sunny day in Verdon Gorge

Meer nieuws

MAN breidt zijn gamma emissievrije voertuigen uit

MAN breidt zijn gamma emissievrije voertuigen uit

Kleine reeks vrachtwagens met waterstofverbranding gepland voor 2025 • Aanvankelijk ongeveer 200 voertuigen voor geselecteerde markten • De hTGX is bijzonder geschikt voor speciale toepassingen • Het voertuig vult het gamma zuiver elektrische voertuigen aan MAN Truck...

DAF introduceert PACCAR Connect

DAF introduceert PACCAR Connect

Nieuw online fleet management platform voor optimale efficiency Met een breed aanbod aan informatie en een toonaangevend gebruiksgemak zet het nieuwe PACCAR Connect de maatstaf op het gebied van online fleet management platforms. PACCAR Connect is gemakkelijk...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This