Toen Profile de Uptime Service zes maanden geleden in het leven riep, had de bandenspecialist nooit durven vermoeden dat het effect zó indrukwekkend zou zijn. Het aantal depannages bij vaste klanten is namelijk met gemiddeld de helft gedaald. “De Uptime Service en onze maximale inzet voor een minimale downtime lonen”, aldus Peter Van Hoof, Sales Manager Truck bij Profile Belux.
Elke transportbedrijf streeft naar maximale uptime, of anders gezegd: voertuigen zoveel mogelijk laten rijden. Daarom startte Profile in september vorig jaar met de zogenaamde Uptime Service. Dat is een continu proces en begint bij goed bandenmanagement. Peter Van Hoof: “We geven advies over de best presterende banden voor elk type transport. En we beloven dat we door bijvoorbeeld uitlijnen en balanceren nog meer brandstof en onderdelen kunnen besparen. Met onze mobiele service units controleren we meerdere keren per jaar het wagenpark. En met Profile Euroservice 24/7 en de bijna 8000 servicelocaties in Europa zorgen we dat elke klant snel weer de weg op kan. Zo stijgt de uptime en het kilometer-rendement van het wagenpark.”
Beginnende schade opsporen met FleetcheckPlus
De Uptime Service maakt zijn belofte intussen waar. “We stellen vast dat, dankzij de Uptime service, het aantal depannages bij onze vaste klanten is gedaald met gemiddeld de helft ten opzichte van een halfjaar geleden!”, zegt Peter Van Hoof. “Een cruciaal onderdeel van de Uptime Service is bijvoorbeeld de FleetcheckPlus, waarmee beginnende schade niet aan de aandacht ontsnapt omdat we het hele wagenpark regelmatig controleren op vitale zaken, zoals de juiste uitlijning en bandenspanning. De vloot blijft op die manier in topconditie.”