USED TRUCKS BY RENAULT TRUCKS PLAATST CIRCULAIRE ECONOMIE CENTRAAL IN ZIJN BUSINESSMODEL

Verschenen: 9 december 2021

Renault Trucks schakelt een hogere versnelling in op het vlak van de circulaire economie en baseert zijn nieuwe beleid op drie pijlers: het reviseren, ombouwen en recycleren van voertuigen uit zijn voertuigenpark en tweedehandspark, en dat zowel binnen zijn netwerk als in gespecialiseerde centra.
Zo speelt de constructeur in op het gebrek aan bepaalde types van tweedehandse vrachtwagens in Europa en, meer in het algemeen, op het tekort aan grondstoffen dat de sector sinds de coronacrisis teistert.

De uitdagingen die voortvloeien uit de ecologische transitie en de toenemende belangstelling van zijn klanten voor tweedehandsvoertuigen zetten Renault Trucks er al vier jaar lang toe aan om stevig te investeren in de circulaire economie, en dat met twee sterke ambities: de kwaliteit en duurzaamheid van zijn vrachtwagens garanderen en de koolstofuitstoot terugdringen. De circulaire economie biedt een aanzienlijk groeipotentieel. Zo vertegenwoordigden gereviseerde en omgebouwde vrachtwagens in 2021 al 6 procent van alle tweedehandse vrachtwagens die het merk verkoopt. De circulaire economie bespaart ook 14,4 ton CO2 per gereviseerd of omgebouwd voertuig.

  • Reviseren, ombouwen en recycleren: de basis voor een betere economie

Volgens de Franse constructeur, die zich in Frankrijk marktleider mag noemen, richten tweedehandse voertuigen zich tot klanten die om economische, tactische of ecologische redenen bewust beslissen om geen nieuwe voertuigen te kopen. Bovendien beantwoorden ze aan de behoefte van onmiddellijke beschikbaarheid in een context van schaarste. De circulaire economie van Renault Trucks steunt op drie pijlers:

Régénérer (Reviseren): voertuigen die gedurende drie of vier jaar intensief worden gebruikt, worden gereviseerd in een van de Used Trucks Centers van het merk en worden bijgewerkt met de recentste software. Vervolgens worden ze terugbezorgd aan hun eigenaar, die ze nog eens drie jaar kan inzetten, of worden ze doorverkocht.

Zo worden deze gereviseerde vrachtwagens optimaal gebruikt om een volledige gebruikscyclus van meer dan een miljoen kilometer te garanderen.

Reconvertir (Ombouwen): bepaalde tweedehandsvrachtwagens van Renault Trucks worden volgens strenge industriële processen omgebouwd voor nieuwe toepassingen. Bij de Used Trucks Factory, een werkplaats gespecialiseerd in de ombouw van tweedehandsvrachtwagens op de industriële site van Bourg-en-Bresse, worden bijvoorbeeld langeafstandstrekkers omgebouwd tot bakwagens of voertuigen voor werfbenadering (X-Road).

Ook kunnen bepaalde voertuigen in de concessie worden aangepast om ze compatibel te maken met biobrandstof B100.

Recycler (Recycleren): hierbij worden onderdelen gerecupereerd die kunnen worden gereviseerd om vervolgens opnieuw in het naverkoopcircuit te worden geïnjecteerd. Momenteel worden er motoren, versnellingsbakken, injectoren en roetfilters gereviseerd in de fabriek van de constructeur in Limoges.

De constructeur onderzoekt bovendien de implementatie van een keten voor recyclage en hergebruik van vrachtwagenonderdelen.

Met deze inspanningen verlengt Renault Trucks de levensduur van zijn voertuigen door zowel nieuwe als gereviseerde onderdelen te gebruiken: een dubbel duurzame aanpak omdat de recyclage tegelijk bijdraagt tot de revisie- en ombouwactiviteiten.

  • Twee geavanceerde tools voor tweedehandsvoertuigen

In 2020 werd op de Renault Trucks-site in Saint-Priest 7.500 m2 aan moderne, ruime en functionele lokalen ingericht. Met dit nieuwe instrument plaatst de constructeur revisie centraal in zijn tweedehandsactiviteiten.

Het semi-industriële proces begint bij een grondige expertise van het tweedehandsvoertuig wanneer het rechtstreeks wordt teruggegeven aan de constructeur. Daarna volgt de voorbereidingsfase. In eersteinstantie wordt het voertuig met constructeursgereedschap gescreend op 200 controlepunten. Zij hebben voornamelijk betrekking op de aandrijflijn en het uitlaatgaszuiveringssysteem. Ook worden er preventieve onderhoudscampagnes uitgevoerd, zoals de vervanging van de turbocompressor en andere onderdelen. Vervolgens wordt de software van het voertuig bijgewerkt. Zo kunnen de verbruiksprestaties worden geactualiseerd.

Renault Trucks heeft in het hart van zijn fabriek van Bourg-en-Bresse ook een werkplaats gevestigd die gespecialiseerd is in de ombouw van tweedehandsvoertuigen: de Used Trucks Factory. Daar worden Renault Trucks T-trekkers omgebouwd tot bakwagens (de Renault Trucks P-Road). Langeafstandsvoertuigen worden vrachtwagens voor werfbenadering (Renault Trucks T X-Road). En ook speciale reeksen, zoals de Renault Trucks T 01 Racing en de T Robust 13L, worden hier gemaakt. Tot slot worden er Euro 6-voertuigen omgebouwd en gecertificeerd volgens de Euro 3-normen voor markten in Afrika en het Midden-Oosten (Renault T X-Port en T X-64).

Jaarlijks worden 500 vrachtwagens omgebouwd binnen de Used Trucks Factory.

Meer nieuws

Hendrik De Spiegelaere overleden

Hendrik De Spiegelaere overleden

Journalist Hendrik De Spiegelaere is gisterennamiddag, na een kort ziekbed, overleden. Hij stond aan de grondslag van TRANSPORAMA. Sinds een aantal jaar was hij ook verantwoordelijk voor de journalistieke invulling van Trans Aktueel. Hendrik studeerde industriële...

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Müller Fresh Food Logistics voegt eerste trucks in Dachser-kleuren aan wagenpark toe Müller Fresh Food Logistics, de logistieke dienstverlener gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft zes Euro 6 trucks van MAN volledig in Dachser-kleuren aangeschaft. Het...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This