Van Genugten gaat ‘plankgas testen’ in Morocco Desert Challenge

Verschenen: 15 april 2019

De ‘berekende modus’ waarin Ton van Genugten van start ging in de Dakar Rally duurde welgeteld een paar minuten. Aan de vooravond van de Morocco Desert Challenge, waar Van Genugten namens Petronas Team De Rooy Iveco aan de start komt, beseft hij dat de ‘testmodus’ waarschijnlijk ook niet lang duurt. “Iedereen zegt dat, maar als de helm op gaat, gaan ze allemaal plankgas. Ik ook.”

Eigenlijk is dat natuurlijk ook de bedoeling. Geen betere testomstandigheid dan een wedstrijd waarin het er volle bak op gaat. “Zeker in Marokko, waar een grote mix van ondergronden is. Op de stenen hier krijgen de vering en de ophanging hardere en andere klappen dan in de duinen. Dat is dus goed om te testen.”

Ton van Genugten heeft vaak in Marokko gereden, maar niet eerder in de Morocco Desert Challenge en niet met de Iveco Powerstar met onafhankelijke wielophanging. Gerard de Rooy reed er de Silk Way Rally mee, Wuf van Ginkel testte ‘m in de Africa Eco Race. Nu is het de beurt aan Van Genugten, die in de MDC wordt bijgestaan door navigator Anton van Limpt en monteur Ramon Peeters. “Gerard vroeg na de Dakar of ik met deze auto wilde testen. De ontwikkeling heeft een tijdje op een laag pitje gestaan, maar nu zijn er allerlei nieuwe modificaties doorgevoerd die getest moeten worden.”

Van Genugten probeerde de auto wel een paar keer tijdens tests, ook in Marokko, maar was daar niet zo over te spreken. “Dat was naast mijn eigen auto. Maar deze truck rijdt totaal anders dan een met starre assen. Het rijgedrag is heel anders. Ik heb nu al een tijdje niet gereden, dus ik kan er nu lekkerder in rijden, denk ik.”

Een groot verschil is de tractie, legt Van Genugten uit. “Door de onafhankelijke wielophanging ‘plakt’ de auto veel meer aan de grond. Dat vraagt een andere manier van sturen, alles reageert anders. Het zal een paar dagen wennen zijn. En juist in Marokko moet je goed bij de les blijven, zeker in dit veld. Deze rally staat bekend om de gezelligheid – en dat zal het ook zeker wel zijn – maar als je ziet wat hier in Agadir allemaal staat, dan begint het toch aardig serieus te worden.”

Onder de concurrentie bevinden zich onder meer het team van MAZ met twee trucks, Veka met twee trucks, Martin van den Brink van Mammoet Rallysport, Gert Huzink van Riwald Dakar en Maurik van den Heuvel die hier weer met zijn eigen Scania meedoet. De eerste van de acht etappes is zaterdag, met de start vanaf 12.00 uur op het spectaculaire Plage Blanche aan de Atlantische oceaan

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This