VDL Bus & Coach en Arriva werken samen verder aan zero-emissie: 55 Citea’s LLE-115 Electric voor Limburg

Verschenen: 14 juni 2019

Het openbaar vervoer in Limburg moet in het jaar 2026 volledig elektrisch zijn. Deze doelstelling van de Provincie Limburg is wederom een stap dichterbij gekomen. VDL Bus & Coach trekt met de levering van 55 elektrische streekbussen samen met vervoerder Arriva op in de verdere groei naar zero emissie busvervoer.

Vanaf 30 juni 2019 gaan 20 VDL Citea’s LLE-115 Electric vanuit Maastricht rijden. Ook Sittard zet er 20 in voor de streekdienst, Venlo-Venray 10 en Heerlen ook nog eens 5. “We zijn trots dat we als partner van Arriva een bus hebben ontwikkeld die ook buiten de stad elektrisch gaat rijden”,zegt Ard Romers, directeur VDL Bus & Coach Nederland bv. “Het gaat om de recentgeïntroduceerde lengtevariant van 11,5 meter, met meer zitplaatsen. Voor ons wordt dit de grootste streekoperatie tot nu toe. Dat is heel bijzonder. Het gaat op jaarbasis om 100.000kilometers per bus.”

Primeur

Arriva Limburg rijdt als eerste openbaar vervoersbedrijf in Nederland op grote schaal metelektrische bussen op streeklijnen. Romers: “Een mooie primeur. Het concept is gebaseerd op dezeer goede ervaringen die we samen met Arriva hebben opgedaan in Venlo, waar onze 9,9 meter lange elektrische stadsbussen al sinds 2016 zonder problemen rijden. In het Limburgse streekvervoer gaan we rijden met een lichtgewicht bus. In de rijrichting worden 42 comfortabele zitplaatsen gerealiseerd en de voertuigen hebben een capaciteit van ongeveer 65 passagiers. De actieradius wordt geborgd door batterijen van 180 kWh, die ook nog eens zeer snel geladen kunnen worden. Hierdoor rijden de bussen makkelijk meer dan 400 kilometer per dag.”

Samenwerking

Opdrachtgever Provincie Limburg vraagt bij het uitschrijven van de openbaar vervoersconcessie in Limburg (2017 – 2031) naar een plan voor snelle groei naar zero emissie. Arriva krijgt de opdracht met de afspraak in 2025/2026 het openbaar vervoer geheel zero emissie te leveren in Limburg. De start van de samenwerking tussen Arriva en VDL Bus & Coach krijgt vorm in 2016 als 12 elektrische bussen in Venlo in operatie worden genomen en op 1 stadslijn in Maastricht vier ZE- bussen worden ingezet. Een verdere stap volgt als in december 2018 ook de andere stadslijnen in Maastricht met nog eens 24 VDL-bussen elektrisch worden.

Voor de levering van de 55 VDL Citea’s LLE-115 Electric nu in Limburg heeft Arriva een aantal belangrijke eisen aan VDL Bus & Coach gesteld. Anne Hettinga, voorzitter Raad van BestuurArriva Nederland: “We maken als Arriva Nederland deze stap nu naar elektrisch vervoer in destreek. Uniek, want stil, schoon en comfortabel vervoer is hiermee niet meer alleen beschikbaar voor de reiziger in de stad. Door de langere reisafstand is comfort voor de reiziger extra belangrijk.

Naast de aandacht voor actieradius hebben we een low entry gevraagd waarbij veel reizigers vooruit zittend mee kunnen reizen. Door de lage instap en de verhoogde achtervloer, is een flexibele indeling van de bus mogelijk.”

95 elektrische bussen

Vanaf eind juni rijdt Arriva met 95 zero-emissiebussen in het openbaar vervoer in Limburg. Dit isbijna 50 procent van de vloot van Arriva in deze provincie. “Wij vinden het belangrijk dat we onzekennis en expertise als Europees frontrunner op het gebied van e-mobiliteit blijven inzetten”, zegtArd Romers. Sinds de introductie van de eerste Citea SLF-120 Electric in 2013 ligt de focus van VDL Bus & Coach sterk op elektrische mobiliteit.

In Nederland is VDL Bus & Coach voorloper op het gebied van elektrificatie van het openbaar vervoer, zoals bij de concessies Zuidoost Brabant (Eindhoven), Zuidoost Friesland en Limburg. De order van e-bussen voor de elektrische busvloot van Amstelland Meerlanden is nog steeds de grootste order voor VDL Bus & Coach en is met 100 e-bussen de grootste elektrische busvloot binnen één operatie van Europa.

30 miljoen elektrische kilometers

Inmiddels leggen 400 elektrische VDL-bussen in Europa in de dagelijkse operatie gemiddeld 70.000 kilometer af. Tijdens het openbaar vervoerscongres UITP, deze week in Stockholm, maakte VDL Bus & Coach bekend dat haar elektrische busvloot meer dan 30 miljoen kilometers heeft afgelegd. Ten opzichte van conventionele dieselbussen betekent dit een CO2 besparing van 70 ton per dag, wat resulteert in een betere luchtkwaliteit. Daarnaast zorgen elektrische bussen ook voor een aanzienlijke geluidsreductie, zodat een stillere en gezondere leefomgeving mogelijk wordt gemaakt.

Meer nieuws

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. Om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen, heeft ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voordeeltarief van nul...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This