Vervoer Engelbosch kiest Scania R 450

Verschenen: 7 september 2018

Vervoer Engelbosch uit Tienen heeft drie extra trekkers Scania R 450 van de nieuwe generatie. Die worden ingezet voor het transport met bulkopleggers van Wijgmaal naar Denemarken, een traject van 940 kilometer enkele reis.

Engelbosch is een relatief jong bedrijf. Michel Engelbosch startte als eigenrijder in 1997, maar al gauw breidden de activiteiten en dus ook het wagenpark uit. Het transportbedrijf telt nu 32 trucks, waarvan 28 Scania’s. “Mijn hart ligt bij Scania”, zegt Michel Engelbosch. “We proberen de wensen van de chauffeurs te volgen en dan valt de naam Scania vaak voor de voertuigkeuze. Maar we zijn een bedrijf en de keuze moet ook verantwoord en rendabel zijn. Daarom kochten we de R 450 met de hoge cabine.”

Met de drie nieuwe R 450 trekkers telt de vloot nu zes Scania’s van de New Generation. “Die zijn merkbaar zuiniger dan hun voorgangers en hun concurrenten”, zegt Michel Engelbosch. “We krijgen iedere week een overzicht van Scania met de verbruikscijfers en zien toch een winst van 5 %. Voor het transport over langere afstand zoals dat naar Denemarken maakt dat een groot verschil. De wagens hebben cruise control met Active Prediction, die de topografie leest en op basis daarvan op een helling tijdig stopt met accelereren om brandstof te besparen.”

Het vervoerbedrijf houdt zijn vrachtwagens 10 jaar in gebruik. “De eerste 5 jaar zetten we ze in op de lange afstand, zoals nu op het werk naar Denemarken”, vertelt Michel Engelbosch. “Die wagens doen om en bij de 140.000 km per jaar. Daarna rijden ze op de kortere afstanden en doen ze zo’n 50.000 km. Dat is ook de reden waarom we de Scania R en niet de Scania S kochten. Voor de lange afstand is de S de betere keuze, maar met de vier treden om in te stappen is die trekker minder geschikt als chauffeurs vaak moeten in- en uitstappen. Dan is de R 450 met zijn drie treden comfortabeler.”

De chauffeurs en de zaakvoerder zijn erg te spreken over het comfort en de zithouding van de chauffeur in de nieuwe trucks. “Het zicht rondom is beter en de dode hoek is kleiner”, zegt Michel Engelbosch. Dat komt omdat in vergelijking met het vorige model de positie van de chauffeur 65 mm dichter naar de voorruit werd verschoven en 20 mm meer naar links. Het dashboard werd iets verlaagd om het voorwaartse zicht te verbeteren en de A-stijlen zijn ontworpen om de dode hoek te minimaliseren.

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Vervoer Engelbosch. “We opteren daarom ook voor alle veiligheidsvoorzieningen bij de aankoop van voertuigen”, zegt Michel Engelbosch. “En we hechten veel belang aan de opleiding en de bijscholing van de chauffeurs.” Die inspanningen werden beloond in 2017 toen Vervoer Engelbosch tweede werd in de Safety Award van Transportmedia.

Het vervoerbedrijf uit Tienen werkt uitsluitend met Belgische chauffeurs onder andere omdat de communicatie met de klant dan veel beter verloopt. “Voorlopig hebben we nog geen schaarste, maar we zien wel dat de laatste maanden het aantal spontane sollicitaties afneemt.”

 

Meer nieuws

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Stockdeals bij Hedin Automotive Truck Center.

Meer voorraad, meer voordelen. Geniet t.e.m. 30 april nog van uitzonderlijke stockdeals bij Hedin Automotive. Tijdens die periode kunt u terecht in alle Mercedes-Benz Truck Centers van de dealergroep voor exclusieve voorraadvoordelen. Dat Hedin Automotive een vaste...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This