Vlaanderen en Brussel indexeren kilometerheffing op 1 juli 2022

Verschenen: 21 april 2022

Vanaf vrijdag 1 juli 2022 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. Er komen op 1 juli geen betalende tolwegen bij. De tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië zijn op 1 januari geïndexeerd.

De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch geüpdatet worden met de nieuwe tarieven die vanaf 1 juli in Vlaanderen en Brussel van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn momenteel Axxès, Eurotoll, Satellic, Telepass, Toll4Europe en TotalEnergies Marketing Services.

Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.

Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.

Op 1 juli zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de downloadpagina van Viapass’ website. Je kan de tarieven die vanaf dan gelden alvast consulteren via de nieuwspagina van de site.

Meer nieuws

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op waterstof rijden. Wegtests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, zullen beginnen in 2026 en de commerciële lancering is gepland voor het einde van dit decennium....

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This