Nieuw bij voertuigen van Daimler Buses zijn het optionele 360-graden camerasysteem voor Mercedes-Benz en Setra solobussen in toer-, intercity- en lijndiensten en een 270-gradensysteem in de Mercedes-Benz Citaro gelede bus. Op het solovoertuig geven vier camera’s een rondom beeld van de omgeving (360 graden). Terwijl op de gelede bus, vanwege de verschillende hoeken van het voor- en achtergedeelte, drie camera’s een zijdelings overzicht geven (270 graden). Afhankelijk van het model is de camera aan de voorkant onder of boven de voorruit gemonteerd, terwijl beide zijcamera’s zich boven de zijruiten bevinden. Net als de huidige achteruitrijcamera is de camera in de buurt van de achterruit gemonteerd. Dankzij dit systeem kunnen voetgangers, fietsers en obstakels ook worden waargenomen in gebieden die anders niet zichtbaar zouden zijn voor de chauffeur. Zo verhoogt het systeem de verkeersveiligheid doordat een mogelijke aanrijding kan worden opgespoord en ongevallen kunnen worden voorkomen. Als het voertuig wegrijdt, wordt het camerasysteem automatisch geactiveerd tot een snelheid van 35 km/u. Het is ook actief bij hogere snelheden wanneer de richtingaanwijzer wordt bediend. Naarmate de snelheid wordt verlaagd, schakelt het systeem ook automatisch in vanaf 32 km/u. Op een tien inch groot scherm met een verdeeld scherm ziet de chauffeur de bus vanuit vogelperspectief. Een tweede beeld op de monitor is afhankelijk van de rijsituatie: afhankelijk van welke richtingaanwijzer wordt geactiveerd of de ingeschakelde achteruitversnelling, schakelt deze bijvoorbeeld automatisch naar de juiste kant. Er zijn in totaal vijf weergaven beschikbaar. Ook bestuurders kunnen de afbeeldingen handmatig schakelen wanneer dat nodig is. Hiervoor is een bijbehorend menu beschikbaar op het scherm. De bestuurder kan dit ook gebruiken om de monitor handmatig in of uit te schakelen.
Markeringen om de voor- en achterrand van de bus aan te geven, evenals een gestileerd rijpad vergemakkelijken de oriëntatie. De beelden geven een gezichtsveld tot een afstand van vijf tot zes meter wat ervoor zorgt dat ook de naastgelegen rijstrook wordt afgedekt.
De nieuwe camerasystemen zullen naar verwachting vanaf het eerste kwartaal van 2022 op aanvraag beschikbaar zijn voor tal van bussen: voor het gehele gamma Mercedes-Benz lagevloer Citaro inclusief de eCitaro en Citaro Ü, voor de nieuwe Mercedes-Benz Intouro intercity bus en de high-deck Tourismo, de nieuwe Tourrider voor Noord-Amerika en de Setra TopClass S 531 DT dubbeldekkerbus.
Zo onderstrepen de bussen van Mercedes-Benz en Setra nogmaals hun leidende rol op het gebied van voertuigveiligheidssystemen: of het nu gaat om Sideguard Assist het afslagassistent, Active Brake Assist het noodremsysteem voor stadsbussen en touringcars of Preventive Brake Assist het actieve remhulpsysteem op stadsbussen, het ESP Electronic Stability Program of de articulatiebegrenzersregeling ATC (Articulation Turntable Controller) voor de gelede bus. Bussen van Daimler Buses zijn zonder uitzondering pioniers op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen.