Volvo Buses lanceert Volvo 8900 Electric intercitybus

Verschenen: 21 maart 2024

Volvo Buses breidt zijn Europese aanbod van elektromobiliteit uit naar operaties buiten en tussen steden. De nieuwe Volvo 8900 Electric is een elektrische low-entry bus voor stads-, intercity- en forenzenoperaties. Het wordt aangeboden in zowel twee- als drie-assige configuraties, om de mogelijkheden voor efficiënte, duurzame en winstgevende verkeersstromen voor exploitanten te maximaliseren. De eerste versies van de Volvo 8900 Electric zullen beschikbaar zijn in geselecteerde Europese markten tijdens 2025.

De low-entry elektrische bussen van Volvo Buses zijn zeer succesvol geweest; ze zijn dagelijks in bedrijf in 25 landen. Een van de belangrijkste succesfactoren op de Europese markt is ook de Volvo 8900, die sinds 2010 operationeel is. Het nieuwe 8900 Electric platform bouwt voort op dat succes.

“Het is logisch om geëlektrificeerde oplossingen op te nemen voor intercity-, transit- en forenzenoperaties. De 8900 Electric is een specifiek Europees aanbod en weer een grote stap in onze inspanningen om efficiënte en duurzame oplossingen voor personenvervoer te bieden,” zegt Thomas Nylund, hoofd van Volvo Buses Europe.

Hoge capaciteit en veelzijdigheid

De Volvo 8900 Electric komt in twee- of drie-assige configuraties, met een capaciteit van maximaal 110 passagiers. De aandrijflijn kan worden gespecificeerd met één of twee motoren, wat een tractievermogen van maximaal 400 kW, of 540 pk, oplevert. In combinatie met de modulaire batterijopstelling van maximaal 540 kWh, maken deze opties de Volvo 8900 Electric geschikt voor de meeste toepassingen in uitgebreide stads- en intercity-operaties.

“In Europa blijft elektromobiliteit groeien, en bij Volvo Buses hebben we meer dan een decennium aan uitgebreide ervaring verzameld, samen met klanten en partners. Met de lancering van de Volvo 8900 Electric zijn we ervan overtuigd dat we nu een product en een compleet aanbod hebben dat een langetermijnoplossing zal zijn voor klanten,” zegt Thomas Nylund.

Uitstekende ergonomie voor de bestuurder

De Volvo 8900 Electric wordt geleverd met verschillende functies die het comfort en de veiligheid voor de bestuurder verhogen. Een multifunctioneel stuurwiel en een dynamisch instrumentenpaneel bieden een uitstekend overzicht van belangrijke bestuurdersinformatie, waardoor de focus en controle van de bestuurder worden verbeterd.

“Veiligheid en tevredenheid van passagiers beginnen bij de bestuurder,” zegt Thomas Nylund, “en we weten ook dat het bestuurdersstation van Volvo zeer gewaardeerd wordt als een comfortabele en lonende werkplek.”

Een concept voor de toekomst

De Volvo 8900 Electric is gebouwd op het geheel nieuwe Volvo BZR Electric chassis – een platform gebaseerd op een gemeenschappelijke e-mobiliteitsarchitectuur van de Volvo Group. Dit betekent dat belangrijke componenten en subsystemen in grote volumes worden geproduceerd, wat een voordeel is op het gebied van reserveonderdelen en logistiek. Dit betekent op zijn beurt meer uptime voor de exploitant. Het carrosserie voor de Volvo 8900 Electric zal worden vervaardigd door de geselecteerde partner, MCV.

“De Volvo 8900 Electric is een premium product van de hoogste kwaliteit, en het is een product waar klanten om hebben gevraagd. Het zal in staat zijn om verschillende soorten verkeer te bedienen en te voldoen aan de meeste behoeften die een exploitant heeft,” zegt Thomas Nylund.

Verbeterde veiligheid voor alle weggebruikers

De Volvo 8900 Electric wordt geleverd met alle actieve veiligheidssystemen van Volvo Buses. Deze omvatten verschillende veiligheidsvoorzieningen met een speciale focus op de bescherming van kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Een voorbeeld is ons waarschuwingssysteem voor botsingen. Het reageert niet alleen op voertuigen, wat de wettelijke vereiste is, maar ook op voetgangers en fietsers. De veiligheidssystemen voldoen aan de nieuwe EU-regelgeving, evenals de wettelijke vereisten van de meeste landen buiten de EU.

Meer nieuws

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. Om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen, heeft ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voordeeltarief van nul...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This