Volvo lanceert de FM Low Entry, zijn allereerste uitsluitend elektrische truck, geoptimaliseerd voor schoner en veiliger transport in de stad

Verschenen: 2 februari 2024

Volvo lanceert zijn eerste truckmodel ooit dat uitsluitend met een elektrische aandrijving is ontwikkeld. Met een laadvermogen voor zware lasten en uitstekend zicht voor de chauffeur is de FM Low Entry een elektrische truck die geoptimaliseerd is voor veilig en efficiënt rijden in stedelijke gebieden.

Nu steeds meer steden ernaar streven hun stedelijke omgevingen te verbeteren door de emissieniveaus te verlagen, neemt de vraag naar emissievrije trucks die aan deze nieuwe eisen van klanten kunnen voldoen snel toe.

Het recentste model dat Volvo Trucks heeft toegevoegd aan zijn programma voor elektrische trucks, de Volvo FM Low Entry, is een zware truck die speciaal ontwikkeld is voor uiteenlopende transportopdrachten in stedelijke gebieden. Het is ook het eerste truckmodel ooit dat door Volvo is ontwikkeld en dat alleen verkrijgbaar is met een elektrische aandrijving.

“Deze emissievrije truck vormt een geweldige aanvulling op ons elektrische aanbod, is perfect geschikt voor transport in de stad en is ontworpen met de chauffeur in gedachten. Het is een krachtige, maar toch vlot te besturen en gemakkelijk te manoeuvreren truck. De nieuwe Volvo FM Low Entry sluit perfect aan bij onze ambities om ons elektrisch aanbod uit te breiden, waardoor nog meer klanten hun koolstofuitstoot kunnen verminderen”, legt Roger Alm, President Volvo Trucks, uit.

Score van 5 sterren voor Direct Vision

De lage rijpositie biedt de chauffeur een uitstekend zicht en controle over de omgeving. De goede zichtbaarheid van de FM Low Entry heeft dit model een score van vijf sterren opgeleverd in de Direct Vision-standaard die zware voertuigen in Londen beoordeelt en van kracht wordt in het vierde kwartaal van 2024*.

De Volvo FM Low Entry is zeer veelzijdig en kan worden aangepast aan de specifieke vereisten van diverse transporttaken, zoals afvalbeheer, distributie en constructiewerken.

De truck is gebaseerd op het bekende FM-model van Volvo. De ruime cabine is verlaagd en naar voren verplaatst, en de lage instap en vlakke vloer vergemakkelijken het in- en uitstappen. Deze ontwerpkenmerken creëren een ergonomische, comfortabele en efficiënte werkomgeving voor chauffeurs in drukke steden.

De nieuwe FM Low Entry zal in eerste instantie worden verkocht in Europa, inclusief Turkije, Australië en Zuid-Korea. De verkoop gaat van start in het eerste kwartaal van 2024 en de productie start in het tweede kwartaal van 2024.

Acht elektrische truckmodellen

Met deze nieuwe, volledig elektrische truck voor transport in de stad heeft Volvo nu in totaal acht elektrische truckmodellen in zijn assortiment. In 2019 werd Volvo Trucks de eerste wereldwijde fabrikant die startte met de serieproductie van zware elektrische trucks. Het bedrijf streeft ernaar dat in 2030 50% van de wereldwijde verkoop van nieuwe Volvo-trucks elektrisch zal zijn.

Belangrijkste voorzieningen van de Volvo FM Low Entry:
  • Het zicht (met standaardspecificatie) voldoet aan de Transport for London Direct Vision- norm van 5 sterren.
  • De truck is uitgerust met het Volvo Dynamic Steering-systeem voor moeiteloos sturen en minder trillingen.
  • Er zijn drie opties voor het aantal zitplaatsen beschikbaar: Chauffeur + 0, 1 of 3 passagiers. Als er 3 passagierszetels achter in de cabine zijn geplaatst, belemmeren deze het zicht van de chauffeur niet. Hierdoor worden dode hoeken zoveel mogelijk beperkt en wordt bijgedragen aan een uitstekend zicht.
  • Tot de vele ergonomische voorzieningen behoren de lage instap, vlakke vloer en goed gepositioneerde handgrepen voor gemakkelijk en veilig uitstappen uit de cabine.
  • De truck is leverbaar met het nieuwe geavanceerde camera monitor systeem van Volvo.
  • Dit model is verkrijgbaar in twee cabinehoogtes (stahoogte): standaard (1575 mm) en met verhoogd dak (1945 mm).
  • Beschikbare asconfiguraties: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
  • MTM : 19-32 ton
  • Motor: 330 kW
  • Batterij: 360 kWh (4 batterijen)
  • Rijbereik: tot 200 km (het rijbereik is afhankelijk van verschillende parameters zoals het gewicht van de lading, de rijstijl, de rijcyclus, de topografie, de temperatuur, enz.) Opladen: 250 kW DC (gelijkstroom), 43 kW AC (wisselstroom)
  • Wielbasis: 3900-6000 mm

 

*https://tfl.gov.uk/info-for/deliveries-in-london/delivering-safely/direct-vision-in-heavy-goods- vehicles/dvs-star-ratings-and-safe-system

Meer nieuws

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Eerste trucks in Dachser-kleuren voor Müller Fresh Food Logistics

Müller Fresh Food Logistics voegt eerste trucks in Dachser-kleuren aan wagenpark toe Müller Fresh Food Logistics, de logistieke dienstverlener gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft zes Euro 6 trucks van MAN volledig in Dachser-kleuren aangeschaft. Het...

DAF Trucks Vlaanderen uitgeroepen tot ‘Factory of the Future’

DAF Trucks Vlaanderen uitgeroepen tot ‘Factory of the Future’

DAF Trucks Vlaanderen is bekroond tot ‘Factory of the Future’. De prestigieuze onderscheiding is een erkenning van de indrukwekkende ontwikkeling van DAF’s cabine- en assenfabriek in het Belgische Westerlo. De hypermoderne en technologisch geavanceerde...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This