Volvo lanceert vrachtwagens aangedreven op waterstof

Verschenen: 29 mei 2024

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op waterstof rijden. Wegtests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, zullen beginnen in 2026 en de commerciële lancering is gepland voor het einde van dit decennium. Vrachtwagens die op groene waterstof rijden, zijn een belangrijke stap voor Volvo om haar netto nuldoel te bereiken en klanten te ondersteunen bij het behalen van hun decarbonisatiedoelstellingen.

 

Vrachtwagens die op groene waterstof rijden in plaats van fossiele brandstoffen, bieden een manier om het transport te decarboniseren. Waterstofvrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en in regio’s waar beperkte laadinfrastructuur is, of tijd voor het opladen van batterijen.

Volvo zal in 2026 beginnen met klantentests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, en de vrachtwagens zullen commercieel beschikbaar zijn tegen het einde van dit decennium. Er wordt al getest in laboratoria en in voertuigen. De vrachtwagens uitgerust met een verbrandingsmotor op waterstof zullen een aanvulling zijn op Volvo’s aanbod van andere alternatieven, zoals batterij-elektrische vrachtwagens, brandstofcel-elektrische vrachtwagens en vrachtwagens die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden.

“Vrachtwagens waarbij de traditionele verbrandingsmotor behouden blijft maar op waterstof rijdt, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieselvrachtwagens, maar met het extra voordeel van potentieel net-zero CO2-uitstoot van well-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling zijn op onze batterij-elektrische vrachtwagens, die al meerdere jaren op de markt zijn,” zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Productmanagement en Kwaliteit, Volvo Trucks.

Volvo vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op groene waterstof rijden, hebben het potentieel om netto nul CO2-uitstoot te hebben bij gebruik van hernieuwbare HVO als ontstekingsbrandstof en worden geclassificeerd als een “Zero Emission Vehicle” (ZEV) onder de nieuwe overeengekomen EU CO2-emissienormen.

“Het is duidelijk dat verschillende technologieën nodig zijn om zwaar transport te decarboniseren. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant moeten we onze klanten ondersteunen door verschillende decarbonisatieoplossingen aan te bieden, zodat klanten hun alternatief kunnen kiezen op basis van hun transportopdracht, beschikbare infrastructuur en prijzen van groene energie,” zegt Jan Hjelmgren.

Volvo vrachtwagens met waterstof-aangedreven verbrandingsmotoren zullen High Pressure Direct Injection (HPDI) bevatten, een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof met hoge druk wordt geïnjecteerd om compressieontsteking mogelijk te maken voordat waterstof wordt toegevoegd. De voordelen van deze technologie zijn onder meer hogere energie-efficiëntie met lager brandstofverbruik en verhoogd motorvermogen.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten die gebruik maakt van HPDI-technologie. De joint venture wordt verwacht operationeel te zijn in het tweede kwartaal van 2024, na de formele afronding.

 

FEITEN
  • Volvo vrachtwagens aangedreven op waterstof zullen een operationeel bereik hebben dat vergelijkbaar is met veel dieselvrachtwagens, afhankelijk van het type transport.
  • Vanwege de lage CO2-uitstoot door waterstofverbranding worden deze vrachtwagens geclassificeerd als “Zero Emission Vehicles” onder de nieuwe overeengekomen EU CO2-emissienormen.
  • Verbrandingsmotoren op waterstof zullen ook zeer kleine hoeveelheden stikstofoxiden en deeltjes uitstoten.
  • Waterstof kan ook worden gebruikt om brandstofcel-elektrische vrachtwagens aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Brandstofcel-elektrische vrachtwagens stoten geen uitlaatemissies uit, alleen waterdamp

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This