Volvo Trucks verlaagt brandstofverbruik met 18 procent tijdens wegtest

Verschenen: 14 december 2022

Copyright granted by Thomas Tschackert

In de recente test, uitgevoerd door het onafhankelijke Duitse tijdschrift Trucker, legde de 32 ton zware Volvo FH 460 met I-Save een 343 kilometer lange route van openbare wegen af, bestaande uit diverse snelwegen, heuvelachtige terreinen, en smallere wegen.

In vergelijking met dezelfde test uitgevoerd in 2018 – voor Volvo het I-Save-zuinigheidspakket introduceerde – realiseerde de geteste Volvo FH 460 met I-Save een indrukwekkende gecombineerde diesel- en AdBlue-besparing van 18 procent, met een gemiddeld verbruik van slechts 21,48 l/100 km.

“Dankzij het I-Save-pakket, met doorgedreven verbeteringen aan de Turbo Compound-motor, slimmere nieuwe software en een geoptimaliseerde aerodynamica, springt de vrachtwagen bijzonder efficiënt om met zijn brandstof. Deze onafhankelijke test bewijst eens te meer dat I-Save een grote en positieve impact heeft op het brandstofverbruik”, aldus Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks.

In het verleden was er weinig aandacht voor de kostprijs van AdBlue. Dat is echter drastisch veranderd doordat de prijzen voor dit additief in veel markten met meer dan 100 procent zijn gestegen. In de nieuwe test is Volvo er ook in geslaagd om het AdBlue-verbruik op een laag niveau van 6 procent van het dieselverbruik te houden.

“Het totale brandstofverbruik, dat zowel diesel als AdBlue omvat, is steeds belangrijker geworden voor de totale eigendomskosten. We stellen voortdurend alles in het werk om de totale brandstofkosten zo laag mogelijk te houden”, gaat Helena Alsiö verder.

Hoewel Volvo Trucks tegen 2030 de helft van zijn wereldwijde vrachtwagenverkoop met elektrische vrachtwagens wil realiseren, zal de dieselmotor een belangrijke rol blijven spelen in het verlagen van de CO2-uitstoot. De verbeterde efficiëntie dankzij deze nieuwe I-Save-ontwikkelingen van de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen tot een lagere CO2-uitstoot. De Turbo Compound-motor is ook gecertificeerd voor HVO100, hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige oliën, die de CO2-uitstoot drastisch verlaagt.

  • Totale afstand van de testroute: 343 kilometer. De route wordt gebruikt om vrachtwagens van verschillende merken in uiteenlopende omstandigheden te testen.
  •   Maximaal toegelaten combinatiegewicht: 32 ton.
  •   Ingestelde snelheid op snelheidsregelaar: 85 km/u.
  •   Geteste vrachtwagen in 2022: Volvo FH 460 met I-Save, derde generatie. Euro 6.
  •   Geteste vrachtwagen in 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
  •   Gemiddelde snelheid:

o 2022: 79,9 km/u

o 2018: 79,8 km/u
 Brandstofverbruik inclusief AdBlue*:

o 2022: 21,48 l/100 km. AdBlue-verbruik in % van dieselverbruik: 6,2% o 2018: 26,15 l/100 km.

Meer nieuws

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. Om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen, heeft ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voordeeltarief van nul...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This