Vrachtwagens groenst van allemaal

Verschenen: 14 november 2018

De Belgische transportsector doet hard zijn best om te vergroenen. De schoonste euro 6-motoren vervangen steeds meer de op een na milieuvriendelijkste euro 5-norm. Sinds de invoering van de kilometerheffing leggen de euro 6-vrachtwagens dubbel zoveel kilometers af op de Belgische tolwegen. Tegelijk groeit de sector en het totale aantal kilometers dat door Belgische vrachtwagens wordt afgelegd.

Wie dacht dat vrachtwagens de grote vervuilers waren op de Belgische wegen, denkt beter opnieuw na. Geen enkel andere vervoersmodus behaalt hetzelfde groene vooruitgangsrapport als de Belgische transportsector voor rekening van derden in de jongste twee jaren. Dat stelt beroepsvereniging Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), die de recentste cijfers van Viapass analyseerde. “De properste euro 6-vrachtwagens legden van april tot juni van dit jaar zowat 280 miljoen kilometer af, zowat de helft van alle Belgische vrachtwagens samen. Op nauwelijks twee jaar tijd betekent dit een stijging van 115,26 procent”, benadrukt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV.

De kilometerheffing op Belgische snelwegen blijft de Belgische transporteurs, sinds de invoering in april 2016, tot vergroening stimuleren. Ter vergelijking: de uitstoot van stikstofoxide (NOx) van een zware vrachtwagen is per kilometer nauwelijks meer dan een derde dan die van een euro 6‑personenwagen op diesel.

TLV pleit zelf voor het aanpakken van de vuilste voertuigen (Euro 0 tot en met 2), om de overstap naar de minst vervuilende euronorm 6 te stimuleren. Dat kan door bij een volgende tariefaanpassing van de kilometerheffing vooral deze vrachtwagenritten duurder te maken. Soms wordt vergeten dat eeneuro 6-vrachtwagen per kilometer 96 procent minder schadelijke stoffen uitstoot dan een euro 0.

Naast de sterke vergroening stelde TLV ook duidelijk vast dat de economische groei eindelijk ook de wegtransportsector gevonden heeft. In het tweede kwartaal van 2018 werden 7,29 procent meer tolkilometers afgelegd door Belgische vrachtwagens dan in het zelfde kwartaal in 2016. De sector verwelkomt deze economische lente na jaren zware crisis. Toch vormen het nijpende tekort aan chauffeurs en de sterk stijgende kosten door onder meer congestie steeds grotere uitdagingen voor de transporteurs.

Meer nieuws

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. Om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen, heeft ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voordeeltarief van nul...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This