Eerste nieuwe Intouro in België gaat naar Mandel Car

Verschenen: 19 mei 2022

Mandel Car uit Izegem is een veelzijdig familiebedrijf dat al langer met wagens van Mercedes-Benz rijdt. Zopas werd een gloednieuwe Intouro in de kleuren van Mandel Car gezet en aan de vloot toegevoegd. Een aankoop die vooral gebaseerd is op de goede ervaringen met de vorige Intouro.

Mandel Car heeft een lange traditie want het bedrijf werd als eenmanszaak opgericht in 1933. Momenteel is het een bloeiende onderneming, waarin de tweede generatie aan de slag is. Er wordt gereden met een vloot van 46 wagens, waarvan er 10 voor de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn onderweg zijn. Naast de lijnbussen rijdt Mandel Car ook met belbussen voor De Lijn. Het bedrijf heeft een mix aan touringcars in de vloot, gaande van een dubbeldekker tot de Intouro en zelfs de spelersbus basketteam van Filou Oostende, BC Oostende. In totaal zijn er 52 chauffeurs aan de slag.

“We rijden als pachter voor De Lijn”, legt Pieter-Jan D’Eigens van Mandel Car uit. “Verder bieden we ook dagreizen, meerdaagse reizen, schoolreizen en korte trips aan. Het komt erop neer dat we een oplossing op maat zoeken voor iedere klant die contact met ons opneemt.

De nieuwe Intouro

De Intouro past op verschillende manieren in deze vloot en in de aanpak op maat van de klant, legt dhr. D’Eigens uit: “met de Intouro kunnen we heel uiteenlopende korte opdrachten aan. De wagen wordt ingezet voor korte trips met bijvoorbeeld scholen uit Izegem en omgeving naar pretparken. Maar ook voor korte reizen. Zo krijgen we meer en meer vragen van de cruiseschepen. Die schepen leggen aan in Zeebrugge, de passagiers willen Brugge bezoeken of een andere bestemming in het binnenland. De Intouro biedt voor ons het perfecte antwoord op al die uiteenlopende vragen.”

De Mercedes-Benz Intouro van Mandel Car heeft dan ook een specifieke uitrusting: comfortstoelen met lectuurnetten en USB-aansluitingen, naast een bijzonder handig weggewerkte rolstoellift. “We hebben vier wagens met een rolstoellift, nu deze nieuwe Intouro geleverd is,” legt dhr. D’Eigens uit. EvoBus heeft nog aangeboden om te werken met een uitneembare podest met 4 bijkomende comfortstoelen, maar gezien het werk dat met deze wagen zal worden gedaan, leek dat overbodig. De lift zit ter hoogte van de middelste dubbele deur en dat werkt vlot en handig.” Het heeft als bijkomend voordeel dat er maar een minimum aan bagageruimte verloren gaat, hoewel dat voor de korte reizen minder van belang is. Vooraan is een koelkast voorzien, zodat de gasten iets fris kunnen drinken.

Belangrijk is dat er geopteerd werd voor het Safety Package op de wagen. Dat bewaakt middels SideGuard de blinde hoeken rond de bus. Het ondersteunt de chauffeur ook nog op andere manieren, met onder meer het performante Brake Assist 5, dat zelf overstekende voetgangers herkent en het voertuig tot stilstand kan brengen als de chauffeur dat niet zou gezien hebben. De remassistent staat de chauffeur bij als het tot een noodstop zou komen, terwijl de wagen door de spoorassistent in het juiste rijvak wordt gehouden. Bi-xenon koplampen en een regensensor maken het plaatje voor deze 12 m lange Intouro af.

“We hebben voor de Intouro gekozen omdat er al een paar Intouro’s dienst doen bij ons,” verklaart Pieter-Jan D’Eigens. “We zijn niet alleen tevreden over die wagens, maar ook de ondersteuning die Daimer Buses | EvoBus ons geeft. De veiligheidsvoorzieningen op deze wagen zijn voor ons belangrijk. De prijs-kwaliteit verhouding maakt dat we eigenlijk snel overtuigd waren om terug voor de Mercedes-Benz Intouro te kiezen.”

www.mercedes-benz-bus.be

 

Meer nieuws

Hoe klaar is uw organisatie voor elektrische trucks?

Hoe klaar is uw organisatie voor elektrische trucks?

De transitie naar emissieloos transport: hoe pakt u dit aan?   De Volvo Business Case Simulator begeleidt u naar een groenere toekomst   De overgang naar elektrische vrachtwagens is onvermijdelijk én cruciaal voor een duurzamere toekomst. Maar hoe weet u of...

Jeroen van den Oetelaar benoemd tot DAF Trucks Chief Engineer

Jeroen van den Oetelaar benoemd tot DAF Trucks Chief Engineer

Jeroen van den Oetelaar is benoemd tot Chief Engineer DAF Vehicles en treedt daarmee ook toe tot DAF Trucks’ Board of Management. Van den Oetelaar neemt vanaf 1 juni deze functie over van Patrick Dean, die promotie maakt tot Director PACCAR Electronics. Van den...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This