Febetra, TLV en UPTR vrezen impact op de verkeersveiligheid door sluiting snelwegparkings

Verschenen: 14 september 2018

Naar aanleiding van de problemen met transmigranten die zich stellen op de Belgische parkings, wordt de ene snelwegparking na de andere gesloten. De bevoegde overheden gaan hierbij voorbij aan de verplichting voor vrachtwagenchauffeurs om de rij- en rusttijden strikt na te leven. We zijn dan ook als sector verbolgen dat onze ondernemingen en hun chauffeurs voor voldongen feiten gesteld worden,zonder enig alternatief te bieden.

 

Het is een plicht van de overheid om in de nodige infrastructuur te voorzien om de naleving van de verplichte rij- en rusttijden mogelijk te maken. Langs de E40, een belangrijke as in het Europese TEN-T-netwerk, is het nu zo goed als onmogelijk om tijdig een parkeerplaats te vinden met de nodige faciliteiten op het vlak van sanitair en andere benodigdheden. Tellen de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van onze chauffeurs dan niet meer mee? Als onze chauffeurs de autosnelweg zullen moeten verlaten om lokaal ergens een parkeerplaats te zoeken, komt hun veiligheid dan niet nog meer in het gedrang? Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan faciliteiten en de impact daarvan op de kwaliteit van hun rust. Bovendien zal dit ook voor overlast zorgen voor de lokale bewoners, die de voertuigen voor hun deur krijgen.

 

We zullen als sector niet aarzelen om tot symbolische acties over te gaan, wanneer niet snel opnieuw voldoende parkeerfaciliteiten worden geboden, waarbij ook oog is voor de veiligheid van onze chauffeurs en hun lading. Met voldoende bewaking moeten de parkings zeker opnieuw open kunnen. De overheid moet natuurlijk wel de investering willen doen in het belang van onze economie. Met de kilometerheffing zijn er nochtans genoeg inkomsten vanuit onze sector om hierin te investeren en menen wij als sector ook meer dan recht te hebben op deze faciliteiten, we betalen er elke dag opnieuw een hoge rekening voor.

De sector is van oordeel dat de inkomsten uit de kilometerheffing prioritair naar mobiliteit dienen te gaan en bijkomend investeren in de veiligheid van de parkings is daarbij een belangrijk punt.

 

Meer nieuws

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Hoogheffende trucks voor magazijnen en productieruimtes Begin juli bracht Linde MH zijn nieuwe L10 - L16 B stapelaars op de markt. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een...

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Tolbox UTA One® next ondersteunt nu het Slowaakse tolsysteem

Deze oplossing is de meest uitgebreide EETS-toloplossing op de markt, met 18 tolsystemen in 16 landen Ondersteuning voor extra tolsystemen in ontwikkeling UTA Edenred, een toonaangevende aanbieder van mobiliteitsdiensten in Europa en een bedrijf van Edenred, heeft...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This