Lange en zware voertuigen (LZV) te Brussel: “A bridge too far”!

Verschenen: 16 mei 2019

Een uitkomst in het dossier van de LZV’s te Brussel zal niet meer voor deze legislatuur zijn…

LZV’s blijven momenteel verboden op het Brusselse grondgebied (waaronder een stukje van de Brusselse ring inbegrepen!).

Hoewel UPTR, op vraag van verschillende transporteurs die voertuigcombinaties van 25,25 meter willen gebruiken voor het vervoer tussen industriezones (zoals de site van Audi te Vorst), steeds heeft aangedrongen om dit dossier met spoed te behandelen, hebben de machtshebbers van Brussel Mobiliteit officieel aan UPTR kenbaar gemaakt dat dit een probleem zal zijn voor de volgende regering.

UPTR betreurt ten zeerste dit gebrek aan ‘5 minuten politieke moed’ van de Brusselse regering.

Ideologie heeft het klaarblijkelijk gewonnen van economische en ecologische belangen.

“Het excuus van de verkeersveiligheid houdt geen steek.”

Nederlandse transporteurs gebruiken reeds verschillende jaren meer dan duizend LZV’s, zonder dat dit enig probleem, specifiek gelieerd aan LZV’s, heeft opgeleverd voor hen.

In het kader van (afzonderlijke) proefprojecten hebben het Vlaamse en het Waalse Gewest besloten om ook LZV’s op hun grondgebied toe te laten.

Om verkeersveiligheidsproblemen, in het bijzonder de risico’s die verband houden met het (soms volledig onverantwoordelijke) gedrag van fietsers en andere zwakke weggebruikers, te voorkomen, zijn LZV’s enkel toegelaten op een erkend wegennetwerk.

UPTR benadrukt, andermaal, dat er geen enkele interesse is om LZV’s te gebruiken buiten de industriezones en de autostrades die hen verbinden.

Het is belangrijk te weten dat 3 vrachtwagens vervangen kunnen worden door slechts 2 LZV’s en hierdoor kunnen zorgen voor een vermindering van de uitstoot van CO².

“Het excuus van de ‘bocht van Vorst: is dat een mop?”

Voor UPTR is ook het excuus van de ‘bocht van Vorst’ ook niet afdoende. Komende van Groot-Bijgaarden is er op de ring van Brussel een nieuwe afrit die het toelaat de site van Audi Vorst te bereiken vóór men zich begeeft in de bocht van Vorst.

UPTR vindt dat de Brusselse Overheid haar rol niet heeft vervuld om een aansluiting te voorzien tussen Vlaanderen en Wallonië. Het gebrek aan een beslissing door de Brusselse Overheid bemoeilijkt en verzwaart dit ingewikkelde dossier verder.

Meer nieuws

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Kwalitatieve parkings voor vrachtwagens

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, vragen de sociale partners uit het Paritair Comité 140.03 het volgende. Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This