Met FARIZON is Beherman Motors meer dan ooit betrokken in “mid & last mile delivery”

Verschenen: 29 februari 2024

Het begin van 2024 is een belangrijk moment in de geschiedenis van de Beherman Group.

Beherman Motors heeft zopas een overeenkomst getekend met het Chinese merk Farizon voor de import en distributie ervan in de Benelux.

Farizon is een volledige dochteronderneming van de Fortune Global 500- autogroep Zhejiang Geely Holding Group.

Geely Holding Group, opgericht in 1986 en met hoofdkantoor in Hangzhou in het zuidoosten van China, heeft meer dan 120.000 mensen in dienst en heeft al meer dan 12 miljoen voertuigen geproduceerd. Dit maakt het een van de grootste Chinese fabrikanten. Het brengt zijn eigen auto’s op de markt en controleer, volledig of in partnerschap, merken als Volvo, Polestar, Lynk & Co, Smart en Lotus. Het is ook de op één na grootste aandeelhouder van de Mercedes-Benz Group en Volvo Trucks.

Farizon is ook het eerste bedrijfswagenmerk in China dat een nieuwe energieproductlijn ontwikkelt die vijf productlijnen omvat, namelijk zware vrachtwagens, lichte vrachtwagens, kleine vrachtwagens, lichte voertuigen en bussen, en zo alle segmenten van de markt voor bedrijfsvoertuigen bestrijkt.

Dit jaar lanceert Farizon Auto een volledig nieuw elektrisch bedrijfsvoertuig, de SuperVAN bestelwagen.

Het nieuwe product is gebaseerd op de technologisch geavanceerde architectuur van Farizon en is bedoeld om te beantwoorden aan de wereldwijde vraag naar milieuvriendelijke slimme bedrijfsvoertuigen.
Origineel in meer dan één opzicht: hij heeft een laaddrempel van slechts 550 mm (een record in zijn categorie) en zonder B-stijl, waardoor hij een unieke zijdelingse toegang heeft.

De transportcapaciteiten variëren van 6,7 tot 12,6 m3, afhankelijk van de uitvoering. De SuperVAN is ontwikkeld op basis van Farizon’s Geely Multipurpose Architecture (GXA-M) en kan worden gepersonaliseerd om te voldoen aan de veelzijdige vereisten van verschillende scenario’s voor stadsvervoer. De GXA-M is voorzien van Farizon’s eerste intelligente, drive-by-wire, dual-redundante modulaire bedrijfswagenarchitectuur. De volledige ontkoppeling van het koetswerk van het chassis zorgt voor een betere integratie van het hele voertuig.

Door gebruik te maken van GXA-M maakt de SuperVAN de ontwikkeling van verschillende modellen voor verschillende functies mogelijk, zoals een lange of korte wielbasis, MPV of pick-up.

Bovendien gebruikt Farizon hernieuwbare, biologisch afbreekbare en milieuvriendelijke materialen bij de productie van de SuperVAN, waardoor het merk zijn koolstofvrije levenscyclusdoelstelling kan bereiken. De productie van de SuperVAN is gestart en wordt nu wereldwijd gecommercialiseerd in de meeste markten, waaronder Europa, Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Vanaf eind september worden de eerste leveringen in de Benelux verwacht.

De SuperVAN, die in de eerste plaats bedoeld is voor leveringen in de stad op de Europese markt, wordt het vlaggenschip van het merk in Europa voor het segment van de bestelwagens van 3,5 ton, met de bijzonderheid dat hij vanaf het begin is ontwikkeld als een elektrisch voertuig.

Beherman heeft een lange geschiedenis (sinds 1929) in de automobielsector, met merken als Mazda, Mitsubishi, Land Rover & Range Rover, Rolls-Royce, Bentley, MG, Morris, Rover en, in de Benelux, Saab.

In totaal heeft de Beherman Group bijna 500.000 voertuigen gedistribueerd.

Beherman Motors is tevens invoerder en verdeler van FUSO-trucks (eigendom van Daimler AG) en in het bijzonder de e-Canter (4,25t-8,5t).
In 2023 had Beherman Motors, anticiperend op een groeiende vraag naar emissievrije bedrijfsvoertuigen, al een Benelux-importcontract voor bedrijfsvoertuigen afgesloten met het Italiaanse merk Piaggio.

Een stadsmodel, de Porter, zal binnenkort verkrijgbaar zijn in een 100% elektrische versie.

Deze unieke combinatie van Fuso-trucks, Farizon-bestelwagens en Piaggio- stadstrucks zal Beherman Motors positioneren als een van de specialisten op het gebied van “mid & last mile delivery” en professionals en nutsbedrijven de mogelijkheid bieden om stadscentra te bereiken zonder CO2-uitstoot.

Beherman zal kunnen rekenen op een nieuw Farizon netwerk van ongeveer 50 verdelers om binnen 3 jaar meer dan 5% van de Benelux markt te veroveren. Een markt van bestelwagens volop in ontwikkeling en op weg naar volledige elektrificatie.

Meer nieuws

Hoe klaar is uw organisatie voor elektrische trucks?

Hoe klaar is uw organisatie voor elektrische trucks?

De transitie naar emissieloos transport: hoe pakt u dit aan?   De Volvo Business Case Simulator begeleidt u naar een groenere toekomst   De overgang naar elektrische vrachtwagens is onvermijdelijk én cruciaal voor een duurzamere toekomst. Maar hoe weet u of...

Jeroen van den Oetelaar benoemd tot DAF Trucks Chief Engineer

Jeroen van den Oetelaar benoemd tot DAF Trucks Chief Engineer

Jeroen van den Oetelaar is benoemd tot Chief Engineer DAF Vehicles en treedt daarmee ook toe tot DAF Trucks’ Board of Management. Van den Oetelaar neemt vanaf 1 juni deze functie over van Patrick Dean, die promotie maakt tot Director PACCAR Electronics. Van den...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This