Twee Limburgse familiebedrijven, Group Machiels en H.Essers, slaan de handen in elkaar om op de voormalige Ford terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar met een specifieke focus op de duurzame connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal: Port of Limburg.
De samenwerking zal bijdragen aan de strategische uitbouw van de multimodale oplossingen van beide spelers. Tegelijkertijd is het een bevestiging van de verdere verankering van beide bedrijven in Limburg.
Logistieke ontwikkeling is reeds geruime tijd een economisch speerpunt in Limburg. De ontwikkeling van de voormalige Ford terreinen past perfect in de logistieke ambities van beide partijen. Het hoofddoel is om met “Port of Limburg” een duurzaam en competitief logistiek platform aan te bieden. De terminal wordt daarvoor uitgerust met de meest moderne faciliteiten en technologieën, inclusief specifieke investeringen voor de behandeling van zowel verpakt als bulk gevarengoed alsook een container heating, filling & drumming installatie.
Door zowel de ligging als logistieke troeven van Limburg en de connectie via de Haven van Antwerpen met de intercontinentale stromen zal dit Hinterland zijn concurrentiepositie in de Euregio verder versterken.
Haven Genk, voor 50% in bezit van Group Machiels en voor 50% van Aperam, behandelt vandaag zowel bulkgoederen als containers. Zij zal in de toekomst focussen op de behandeling van bulkmaterialen, roestvrijstaal en spoor activiteiten. De bestaande containertrafiek zal worden overgedragen naar Port of Limburg aan de overzijde van het Albertkanaal.
“De optimalisatie van de aanwezige synergiën tussen Port of Limburg en Haven Genk bieden een ongeëvenaard potentieel voor de logistieke ontwikkeling van de regio en de versterking van de trimodale ontsluiting van de voormalige Ford site”, zegt Louis Machiels, Voorzitter Raad van Bestuur Group Machiels.
H.Essers zet reeds geruime tijd in op zijn synchromodale strategie door middel van de uitbouw van multimodaal transport met de overname van de ETG-spoorterminal een jaar geleden en de uitbreiding van de spooroplossingen binnen Europa en de China-corridor. “Na een eigen inland spoorterminal investeren we nu in een eigen waterterminal. De nabijheid van onze megasite Dry Port maakt deze terminal extra waardevol. Van hieruit bieden we onze klanten in binnen- en buitenland oplossingen aan door slimme combinaties van de weg, spoor en water. Om in te spelen op de markt is het cruciaal om te blijven groeien, innoveren en investeren.”, zegt Gert Bervoets. “Pure wegvervoerder waren we al een hele poos niet meer, maar dit partnership zal onze voorsprong als synchromodale logistieke dienstverlener alleen nog maar vergroten. Tegelijkertijd zorgen we met dit plan voor een nieuwe impuls in de Vlaamse logistieke sector.”
De afbraak, sanering en infrastructuurwerken zijn inmiddels gestart en Port of Limburg maakt zich sterk tegen 2023 operationeel te zijn.
Port of Limburg rekent in de toekomst op de steun van alle overheden om dit project zo snel mogelijk te realiseren.